نخستین سفینه فضایی با سرنشینان غیرحرفه‌ای به زمین بازگشت

ایلان ماسک، بنیان‌گذار شرکت تسلا و دست‌اندرکاران این شرکت امیدوارند فصل جدیدی در عرصه سفر خصوصی فضایی آغاز شود

پیش از این نیز ریچارد برنسون و جف بیزوس در ماه‌های اخیر پیشتاز سفر به فضا بوده‌اند - Bill INGALLS / AFP

روز شنبه ۲۷ شهریور با پریدن چهار گردشگر فضایی به آب‌های اقیانوس اطلس در مجاورت سواحل فلوریدا، سفینه اینسپیریشن ۴ متعلق به شرکت اسپیس‌‌اکس به سلامت به ماموریت خود پایان داد و به زمین بازگشت. این سرنشینان در نزدیکی همان‌جایی فرود آمدند که سه روز پیش از آنجا عازم این ماموریت شده بودند.

این گروه چهار نفره از گردشگران فضایی با چتر از فضاپیمای دراگون بیرون پریدند؛ سفینه‌ای که پس از پرتاب، بدون هدایتگر آن‌ها را به دور مدار زمین گردانده بود.

ایلان ماسک، بنیان‌گذار شرکت تسلا و دست‌اندرکاران شرکت خصوصی‌اش امیدوارند با این پرتاب و بازگشت موفق، فصلی جدید در عرصه سفر خصوصی فضایی آغاز شود.

پیش از این نیز ریچارد برانسون و جف بزوس در ماه‌های اخیر پیشتاز سفر به فضا بوده‌اند، گرچه این سفرها طولانی‌تر و دورتر بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاد لیف اریکسون، مدیر بخش ماموریت‌های طرح اینسپیریشن ۴ در نشست خبری برخط پس از بازگشت سرنشینان به زمین گفت: «به دومین عصر فضا خوش آمدید.»

این ماموریت نخستین سفر فضایی تاریخ به مدار زمین بدون همراهی فضانوردان حرفه‌ای بود و در آن چهار شهروند عادی به سرپرستی میلیاردری به نام جیسون آیزاکمن سوار بر سفینه تمام‌خودکار شرکت اسپیس‌‌ایکس به نام دراگون به فضا رفتند.

این سفینه موسوم به رزیلینس، پس از پرتاب در چهارشنبه‌شب ۲۴ شهریور، ۱۶۰ کیلومتر از ایستگاه بین‌المللی فضایی بالاتر رفت و به ارتفاع غیرمعمول ۵۸۵ کیلومتر رسید و سپس در اوایل شامگاه شنبه ۲۷ شهریور با عبور از جو به زمین بازگشت.

سفینه کرو دراگون شرکت اسپیس‌ایکس حدود ساعت هفت بعدازظهر به وقت ناحیه زمانی شرق (معادل ۲۳ به وقت گرینویچ) با چتر در آب‌های آرام دریا به طور خودکار فرود آمد.

یک ساعت پس از آنکه سطح بیرونی سفینه شروع به سوختن کرد، سرنشینان از دریچه کناری آن بیرون آمدند و از داخل آب به عرشه شناور بازیابی شرکت اسپیس‌ایکس انتقال یافتند.

هر چهار نفر (جرد آیزاکمن ۳۸ ساله، هیلی آرسناو ۲۹ ساله، کریس سمبروسکی ۴۲ ساله و سیان پروکتر ۵۱ ساله) از روی عرشه دست تکان دادند و انگشت شستشان را به نشانه پیروزی بالا گرفتند. سپس با همراهی نگهبانان برای انجام معاینات پزشکی به درمانگاه دریایی انتقال یافتند.

پس از این فرود، یکی از ماموران هماهنگی ماموریت‌های فضایی شرکت اسپیس‌ایکس گفت: «از طرف شرکت اسپیس‌ایکس بازگشت شما را به سیاره زمین تبریک می‌گویم. سفر شما به جهانیان نشان داد که فضا از آن همه ماست.»

آقای آیزاکمن در پاسخ گفت:‌ «عجب سفری بود... این تازه شروع ماجرا است.»

سرنشینان سپس با بالگرد به پایگاه کیپ کاناورال رفتند تا به عزیزانشان بپیوندند.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی