جمهوری آذربایجان از کامیون‌های ایرانی عازم ارمنستان عوارض گمرکی می‌گیرد

بخش‌هایی از مسیر ترانزیت جنوب ارمنستان پس از آتش‌بس ۲۰۲۰ به کنترل جمهوری آذربایجان درآمده است

دولت آذربایجان اوایل سال جاری میلادی برای نخستین‌بار تابلوهایی «به آذربایجان خوش آمدید» را در مناطقی که پس از آتش‌بس ۲۰۲۰ به کنترل آن کشور درآمده‌اند،  ازجمله در بخش‌هایی از جاده مسیر دو شهر گوریس و قاپان ارمنستان نصب کرده است- ARIS MESSINIS / AFP

پلیس جمهوری آذربایجان از هفته گذشته با متوقف کردن کامیون‌های ایرانی که از یک جاده اصلی در جنوب ارمنستان عبور می‌کنند، از آن‌ها عوارض عبور دریافت می‌کند. این جاده که مسیر عبور اغلب کامیون‌های ترانزیت کالا از ایران به ارمنستان است، از مناطقی می‌گذرد که کنترل آن‌ها در اختیار ارمنستان بود و پس از جنگ سال ۲۰۲۰ در اختیار جمهوری آذربایجان قرار گرفته است. 

اداره امنیت ملی ارمنستان روز یکشنبه، ۲۱ شهریورماه، اعلام کرد پلیس جمهوری آذربایجان خودروها و کامیون‌های با پلاک ایرانی را در نزدیکی روستای عیوضلی در منطقه قره‌باغ بازرسی می‌کند. به گزارش رسانه‌های محلی، پلیس از خودروهای ایرانی مبلغ قابل توجهی عوارض دریافت می‌کند.   

یک روز بعد، جمهوری آذربایجان تایید کرد که در آن منطقه ایست‌ بازرسی برقرار کرده است. الشاد حاجی‌اف، سخنگوی وزارت امور داخلی آذربایجان،  روز دوشنبه به بی‌بی‌سی آذربایجان گفت همان‌طور که کسی از وجود ایست بازرسی پلیس در جاده باکو، پایتخت کشور، به یولاخ (یکی از شهرهای جمهوری آذربایجان) متعجب نمی‌شود، «مناطق آزادشده» آذربایجان نیز بخشی از خاک این کشور است و برقراری بازرسی پلیس در آن‌ها نباید تعجب‌برانگیز باشد.

روز دوشنبه کمیته گمرک دولتی آذربایجان در بیانیه‌ای تایید کرد که درحال جمع‌آوری عوارض گمرکی در جاده گوریس-قاپان است. در این بیانیه آمده است: «براساس قانون مالیاتی آذربایجان، خودروهای خارجی که وارد خاک این جمهوری و یا از آن خارج شوند، مشمول پرداخت عوارض جاده‌ای می‌شوند.»

علاوه‌بر این، گمرک آذربایجان اعلام کرده است که خودروهای خارجی باید هزینه‌ای نیز برای دریافت مجوز بین‌المللی عبور، به دولت پرداخت کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جاده میان گوریس و قاپان، دو شهر بزرگ جنوب ارمنستان را به هم متصل می‌کند. این جاده در مسیر خود از چندین بخش کوچک از سرزمین‌هایی که درحال حاضر تحت کنترل جمهوری آذربایجان قرار دارند، می‌گذرد. در جریان آتش‌بس پس از جنگ سال ۲۰۲۰ میان آذربایجان و ارمنستان، این مناطق به کنترل دولت باکو درآمده و آن کشور به‌تدریج درحال تحکیم حاکمیت خود بر آن‌ها است. 

دولت آذربایجان اوایل سال جاری میلادی برای نخستین‌بار پاسگاه‌های مرزی، پرچم‌ها و تابلوهایی با نوشته «به آذربایجان خوش آمدید» را در بخش‌هایی که به کنترل آن کشور درآمده‌اند، مستقر کرد. در اواخر ماه اوت نیز نیروهای آذربایجان بخشی از جاده گوریس-قاپان را نزدیک به ۴۸ ساعت مسدود کردند.

 یکی از رانندگان ایرانی از قول راننده‌های کامیونی که در جنوب ارمنستان مورد بازرسی قرار گرفته‌اند، به رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت: «آن‌ها می گویند آذربایجانی‌ها از هر کامیون ۱۲۰ دلار عوارض عبور از جاده تقاضا می‌کنند.» 

به گزارش اوراسیانت، راننده دیگری هم به شبکه پنجم تلویزیون ارمنستان گفته است که در مسیر از آن‌ها دو‌بار عوارض گرفته می‌شود، یک‌بار در جایی که جاده به‌سمت شمال می‌رود و بار دیگر وقتی به‌سمت جنوب می‌پیچد. به گفته رقم هزینه‌ای که هر دفعه باید پرداخت کنند ۱۳۰ دلار است. به گفته این راننده، مامورانی که جلوی او را گرفته‌اند، لباس اداره گمرک آذربایجان را بر تن داشته‌اند و از او خواسته‌اند که تلفن همراه خود را خاموش کند و از ماجرا فیلم نگیرد. او افزود: «۲۶۰ دلار برایمان پول زیادی است و اگر به ما بازپرداخت نشود، من شخصا به کار در این مسیر ادامه نمی‌دهم.» 

دریافت عوارض از کامیون‌های ایرانی درپی احضار سفیر ایران در ماه گذشته به وزارت امور خارجه  جمهوری آذربایجان رخ داده است. وزارت امور خارجه آذربایجان ماه اوت عباس موسوی، سفیر ایران در باکو، را احضار و به آنچه «سفر غیرقانونی کامیون‌های ایرانی به قره‌باغ» خواند، اعتراض کرد. دولت آذربایجان پیش از آن دو راننده کامیون با پلاک ایرانی را در این جاده به اتهام «عبور غیرقانونی از مرز و ورود به آذربایجان از ارمنستان» بازداشت کرده بود.   

بیشتر از اقتصاد