خطر «پنجاه-پنجاه» شیوع آنفلوآنزا در زمستان

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید، موارد آنفلوآنزا در هند و نپال «در حال افزایش» است

احتمالا در مقابل آنفلوآنزا آسیب‌پذیرتر هستیم، زیرا در زمستان گذشته مصونیت عمومی در جمعیت ایجاد نشد - Pexels

در حالی که کشورها در گوشه‌گوشه جهان در حال کاهش محدودیت‌های کرونا و افزایش سفرهای بین‌المللی‌اند و این فرصت‌های بیشتری برای شیوع ویروس آنفلوآنزا فراهم می‌کند، یک متخصص برجسته از ​​خطر «پنجاه-پنجاه» افزایش جهانی موارد این بیماری خبر می‌دهد.

با گذشت بیش از ۱۸ ماه قرنطینه و محدودیت‌های کرونا که در آن گردش آنفلوآنزا سرکوب شده بود، دانشمندان نگران افزایش دوباره موارد این بیماری بین گروه‌های آسیب‌پذیر و افرادی‌اند که ایمنی آن‌ها کاهش یافته است.

با این حال، آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت درباره وضعیت آنفلوآنزا حائز یک نکته مثبت است. این سازمان می‌گوید که در سطح جهان، موارد ابتلا به [آنفلوآنزا] «در این برهه از سال پایین‌تر از حد انتظار باقی مانده است».

بر اساس گزارش رصد آنفلوآنزا، هیچ کشف جدیدی در مناطق گرمسیری آمریکای جنوبی، گرمسیری آفریقا یا جنوب شرقی آسیا گزارش نشده است. تا ۲۹ اوت، «چند» مورد آنفلوآنزا در غرب، میانه و شرق آفریقا ثبت شد و مواردی نیز به طور پراکنده در منطقه کارائیب و آمریکای مرکزی مشاهده شده است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید با این حال، موارد آنفلوآنزا در هند و نپال «در حال افزایش» است.

به گفته مقامات بهداشتی در بریتانیا تا هفته منتهی به ۱۴ سپتامبر هیچ مورد مثبتی از این بیماری شناسایی نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما جان مک‌کالی، مدیر مرکز جهانی آنفلوآنزا در موسسه فرانسیس کریک، مردم را به احتیاط فرا خواند و گفت که قضاوت درباره اینکه بیماری آنفلوآنزا در ماه‌های آینده چقدر جدی خواهد شد، دشوار است.

او به ایندیپندنت گفت: «احتمالا در مقابل آنفلوآنزا آسیب‌پذیرتر هستیم، زیرا در زمستان گذشته مصونیت عمومی در جمعیت ایجاد نشد و بنابراین سطح ایمنی کاهش خواهد یافت اما ممکن است کمتر در معرض خطر قرار داشته باشیم، زیرا سطح آنفلوآنزا در حال گردش به نسبت پایین است و این امر آن را در وضعیت تعادل قرار می‌دهد.»

او گفت: «توجه داشته باشید که هند و همچنین قطر افزایش موارد آنفلوآنزا را گزارش کرده‌‌اند و در چین نیز در هشت ماه گذشته این بیماری فعال بوده است بنابراین با افزایش سفر‌، میزان مواجهه ما با آن افزایش می‌یابد.»

در ماه‌های اخیر کشورها مرزهای خود را به روی مسافران خارجی بازگشایی کرده‌اند و شرکت‌های هواپیمایی نیز شمار پروازهای خود را برای برآوردن افزایش تقاضا برای سفر افزایش داده‌اند.

بر اساس آماری که یورواستات منتشر کرده است، پروازهای تجاری در سراسر اتحادیه اروپا در ماه ژوئیه نسبت به سال پیش ۷۲.۸ درصد و در ماه اوت ۴۷.۶ درصد افزایش یافته است.

با پیش‌بینی افزایش شدید موارد آنفلوآنزا در بریتانیا، دولت بزرگ‌ترین برنامه واکسیناسیون در تاریخ خود را آغاز کرده است و قرار است بیش از ۳۵ میلیون نفر واکسن را به صورت تزریق یا اسپری بینی دریافت کنند.

سال گذشته، [در بریتانیا] واکسن‌های رایگان آنفلوآنزا برای همه بزرگسالان بالای ۵۰ سال و کودکان در سال اول دبیرستان گسترش یافت و رکورد ارائه این واکسن به ۱۹ میلیون نفر رسید. اما امسال برنامه‌ها حتی بزرگ‌تر است و دانش‌آموزان دبیرستانی تا سال یازدهم نیز در برنامه گنجانده شده‌اند.

در تابستان گذشته  (۲۰۲۰) پروفسور آنتونی هاردن، نایب‌رئیس کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی، هشدار داد که «بالقوه ممکن است در زمستان آنفلوآنزا به مشکلی بزرگ‌تر از کرونا تبدیل شود».

او گفت: «در چند سال اخیر شیوع آنفلوآنزا بسیار محدود بوده است، به ویژه در دوره قرنطینه و می‌دانیم هنگامی که ویروس آنفلوآنزا در تعداد بسیار اندکی در حال گردش باشد، سطح ایمنی در جمعیت کاهش می‌یابد و بعد شدیدتر مورد حمله ویروس قرار می‌گیریم.»

© The Independent