تیراندازی در جلسه طالبان، به حاشیه رانده شدن ملا برادر

«محافظان شخصی دو طرف هم وارد معرکه شده‌ و به هم تیراندازی کرد‌ند که در نتیجه عده‌ای کشته و زخمی شدند»

شایعه مرگ یا زخمی شدن ملا برادر پس از آن تقویت شد که او در نشست رهبری طالبان در ارگ غایب بود - KARIM JAAFAR / AFP

مردی که آمریکا و متحدانش امیدوار بودند چهره‌ای معتدل در دولت طالبان باشد، پس از تیراندازی شدیدی در ارگ ریاست‌جمهوری کابل، به حاشیه رانده شده است.

به نوشته خبرگزاری بلومبرگ، ملا عبدالغنی برادر، آشناترین چهره بین‌المللی طالبان که رهبری مذاکرات صلح با آمریکا را به عهده داشت، اوایل ماه سپتامبر در حالی که بحث بر سر تشکیل کابینه طالبان در جریان بود، هدف حمله فیزیکی یکی از سران شبکه حقانی قرار گرفت.

بلومبرگ به نقل از منبعی آگاه که نخواسته نامش فاش شود، نوشته‌ است که ملا برادر خواهان کابینه‌ای «فراگیر» بوده که گروه‌هایی جز طالبان و نیز اقلیت‌های قومی را دربربگیرد و بتواند در جهان وجهه‌ای کسب کند؛ اما در این جلسه، خلیل‌الرحمن حقانی از صندلی‌اش برخاسته و ملا برادر را زیر ضربات مشت گرفته است.

محافظان شخصی دو طرف هم وارد معرکه شده‌ و به هم تیراندازی کرد‌ه‌اند که در نتیجه عده‌ای کشته و زخمی شدند. هر چند ملا برادر زخمی نشده، از آن زمان کابل را به مقصد قندهار ترک کرده است تا با هبت‌الله آخوندزاده، رهبر فکری طالبان، صحبت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کابینه طالبان روز هفتم سپتامبر اعلام شد و در آن کسی جز اعضای طالبان حضور نداشت و ۹۰ درصد مناصب هم به پشتون‌ها رسیده بود. اعضای خانواده حقانی هم چهار پست وزارت گرفتند؛ از جمله سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله که در فهرست تروریست‌های تحت تعقیب اف‌بی‌آی است. طالبان و گروه‌حقانی در حوالی سال ۲۰۱۶ به هم پیوستند.

منابع مطلع به بلومبرگ گفتند که رئیس دستگاه اطلاعاتی پاکستان که در جریان این بحث‌ها در کابل بوده، در مقابل ملا برادر از حقانی‌ها حمایت کرده است. ملا برادر هشت سال در پاکستان زندانی بود اما در دولت ترامپ آزاد شد تا در مذاکرات صلح شرکت کند. بنا بر این گزارش، چهره‌ای کمتر شناخته شده به نام ملا محمدحسن به جای ملا برادر به سمت رئیس‌الوزرایی منصوب شد زیرا روابط بهتری با اسلام‌آباد داشت و تهدیدی علیه جناح حقانی شمرده نمی‌شد.

دفتر رسانه‌ای ارتش پاکستان از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است.

در یک هفته گذشته، اعضای طالبان وقوع درگیری را تکذیب کرده‌اند. ملا برادر روز پنجشنبه در تلویزیون حکومتی افغانستان ظاهر شد و شایعات زخمی یا کشته شدن خود را رد کرد اما در استقبال از وزیر خارجه قطر و اولین جلسه کابینه طالبان غایب بود. با این همه او گفت که دلیل غیبتش سفر بوده است.

بلال کریمی، سخنگوی طالبان، در تماسی تلفنی در پاسخ به خبرگزاری بلومبرگ گفت که ملا برادر «به حاشیه رانده نشده و به‌زودی منتظر بازگشت اوییم.»

او افزود: «هیچ اختلافی میان سران امارت اسلامی وجود ندارد. آن‌ها بر سر منصب و مقام دعوا نمی‌کنند.»