هزاران افغان در پایگاه‌های آمریکا بلاتکلیف و سرگردان‌اند

به‌دلیل مواردی از شیوع سرخک، آمریکا تمامی پروازهای انتقال پناهجویان را متوقف کرده است

تا ۱۴ سپتامبر، حدود ۶۴ هزار افغان وارد خاک آمریکا شده‌اند‌ـ CENTCOM/ AFP

با گذشت یک ماه از آغاز تخلیه افغان‌ها از کابل، هزاران شهروند افغانستان در پایگاه‌‌های نظامی آمریکا سرگردان و بلاتکلیف باقی مانده‌اند.

نیویورک تایمز در مقاله‌ای که پنجشنبه ۱۶ سپتامبر به قلم جنیفر استین هور و ایلین سولیوان منتشر کرده، نوشته است که آمریکایی‌ها به‌دلیل مواردی از شیوع سرخک در چند پایگاه آمریکا در خاک این کشور، انتقال افغان‌ها از پایگاه‌های خارج از کشور را متوقف کرده است. جان کربی، سخنگوی پنتاگون، به نیویورک تایمز گفت هفت مورد ابتلا به سرخک در پایگاه‌های آمریکا شناسایی شده است. بنابراین، آمریکا تصمیم گرفته است تا تزریق واکسن‌های لازم، هیچ‌کس منتقل و جابه‌جا نشود. گفته می‌شود تعداد کمی از افغان‌ها هم به کرونا مبتلا شده‌اند.

در این مقاله آمده است تا ۱۴ سپتامبر، حدود ۶۴ هزار افغان وارد خاک آمریکا شده‌اند. اما این افراد رسما به خاک آمریکا پا نگذاشته‌اند زیرا به پایگاه‌های نظامی آمریکا در چند شهر این کشور منتقل شده‌اند و روند اسکان آنان طولانی خواهد بود. مقام‌های بهداشت و درمان آمریکا تصمیم گرفته‌اند افغان‌ها را واکسینه کنند که واکسن کرونا را نیز شامل می‌شود. به نوشته نیویورک تایمز، هشت پایگاه نظامی آمریکا برای اسکان موقت افغان‌ها در نظر گرفته شده است. نیویورک تایمز در ادامه افزوده است افغان‌های ساکن این پایگاه‌ها نگران‌اند زیرا زندگی آنان در هاله‌ای از ابهام است و هیچ‌گونه کاری هم نیست که در این پایگاه‌ها انجام دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما فقط افغان‌های ساکن پایگاه‌های نظامی داخل خاک امریکا نیست که نگران سرنوشت خودند. هزاران افغان دیگر در آلمان، قطر، امارات متحده عربی، آلبانی و اوگاندا نمی‌دانند که سرنوشت آنان چه خواهد شد. هرچند خروج از زیر سلطه طالبان خود موهبتی بزرگ است، نبودِ دورنمایی روشن از آینده افغان‌ها را به‌شدت نگران کرده است. علاوه بر این، نحوه اسکان در پایگاه‌های نظامی موقت هم چندان برای افغان‌ها خوشایند نبوده است. البته در پایگاه‌هایی مانند پایگاه الظفره ابوظبی وضعیت بسیار مطلوب است. در این پایگاه، برای هر خانواده اتاق جداگانه‌ای در نظر گرفته شده است. اما در پایگاه‌های قطر و آلمان وضعیت به‌صورتی است که خانواده‌های سنتی و با تفکر مذهبی را معذب کرده است زیرا در این پایگاه‌ها افراد زیادی باید زیر یک سقف کنار هم باشند. به‌تازگی در پایگاه‌های آلمان، طرح جداسازی خانواده‌ها از افراد مجرد در نظر گرفته شده است.

علاوه بر این، تعدادی از افغان‌ها بدون خانواده‌هایشان از کشور خارج شده‌اند. آن‌ها به‌دلیل تهدید جانی مجبور شدند مخفیانه خود را به هواپیماها برسانند و از افغانستان خارج شوند اما خانواده‌هایشان در افغانستان و در معرض خطر باقی مانده‌اند. بی‌خبری از سرنوشت خانواده‌ برای افغان‌های ساکن پایگاه‌ها به‌شدت نگران‌کننده و تحمل‌ناپذیر است. آنان تلاش دارند زودتر به مقصد اصلی برسند تا کار انتقال خانواده‌های خود را نیز آغاز کنند.

از سوی دیگر، تعدادی از روزنامه‌نگاران افغان که با رسانه‌های بین‌المللی کار می‌کنند نیز بلاتکلیف‌اند. آنان نیاز دارند به کار با این رسانه‌ها ادامه دهند اما در پایگاه‌ها امکانات لازم فراهم نیست و امکان دارد به‌زودی کار خود را از دست بدهند.

با این حال، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، تلاش‌ها برای اسکان پناهجویان افغان‌ همچنان ادامه دارد. تعدادی از آنان در وضعیت بهتری زندگی می‌کنند آو اجازه گشت‌و‌گذار آزادانه در شهرهای آمریکا را دارند. تعدادی از نهادهای کمک‌رسان آمریکا نیز در تلاش‌اند به اسکان دایمی پناهجویان افغان کمک کنند.