بازگشت طالبان، دردسرهای تازه امنیتی برای بریتانیا

با روی کار آمدن طالبان، بریتانیا حالا هم با تهدید جهادی‌ها روبه‌رو است، هم با تهدید دولت‌های استبدادی

پس از ترک نیروهای آمریکایی و متحدانش، تسلیحات نظامی قابل توجهی به دست نیروهای طالبان افتاده است-Karim SAHIB / AFP

یکی از فرماندهان ارشد ارتش بریتانیا هشدار داد بریتانیا با طیفی دوگانه از تخاصم‌ها روبه‌رو است که یکی جسارت یافتن جهادی‌ها در پی پیروزی طالبان است و دیگری هم سرکوب آزادی‌ها در دولت‌های متخاصم در مقیاسی که از دهه ۱۹۳۰ به بعد مشاهده نشده است.

ژنرال سر پاتریک ساندرز می‌گوید به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان به گروه‌های اسلام‌گرا در سراسر جهان اطمینان بیشتری بخشیده است. در نتیجه احتمال حملات تروریستی بیشتر شده است و اسلام سیاسی هم تقویت می‌شود.

او چنین ادامه داد که در عین حال حکومت‌های اقتدارگرا در کشورهایی مثل روسیه و چین هم در پی آن‌اند تا با استفاده از راهبردهایی که اثراتی شبیه «جنگ‌های برق‌آسا» (نوعی شیوه جنگی آلمان نازی در اوایل جنگ جهانی دوم) دارد، نظم قانونی بین‌المللی را زیر پا بگذارند و به چالش بکشند. 

ژنرال ساندرز، فرمانده امور راهبردی بریتانیا، می‌گوید: «آنچه در افغانستان رخ داد، شاید مطلوب ما نبود اما وقتی آنجا حضور داشتیم، منشاء تغییر بودیم». او گفت که اکنون باید خود را با رخدادها هماهنگ و بر همان اساس عمل کنیم.

تیمسار ساندرز در همایش تجهیزات دفاعی و امنیتی بین‌المللی (دی‌اس‌ای‌آی) در لندن گفت که تمرکز بر تهدیدهایی که بریتانیا در یک زمان خطرناک و نامشخصی با آن‌ها روبه‌رو است، ضروری است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «تهدیدها رو به کاهش نیستند. در واقع چشم‌انداز امنیتی نسبت به دو سال گذشته خطرناک‌تر هم شده است. ما هم اکنون با طیفی دوگانه مواجهیم. یکی تروریست‌های جهادی  که جسارت یافته‌اند و دیگری هم پدیده‌ای که از دهه ۱۹۳۰ تاکنون سابقه نداشته است؛ یعنی نگرش اقتدارگرای رو به اوجی که سرکوب آزادی‌های سیاسی و فردی را راهی بهتر برای حکومت تلقی می‌کند. این بینش با ویژگی‌های جغرافیایی سیاسی درهم آمیخته و رقابت عظیمی در عرصه قدرت را باعث شده است؛ زیرا این حکومت‌های یکه‌سالار نظم بین‌المللی را زیر پا گذاشته‌ و به چالش کشیده‌اند و راهبردهای خطرناک و جسورانه‌ای در پیش می‌گیرند.»

ژنرال ساندرز در ادامه گفت: «این رژیم‌های اقتدارگرا -بگذارید از آن‌ها اسم ببریم: روسیه و چین- را دو چیز به هم پیوند می‌دهد.» به گفته او، اولی تلاش برای دستیابی به پیروزی بدون جنگ با استفاده از نبرد سیاسی است و دیگری کشاندن دامنه نبرد به گستره فضا و قلمروی سایبری.

ژنرال ساندرز می‌گوید این دشمنان در حال پیروی از «رویکردی برای نوسازی‌اند که بر فناوری‌های گسست‌آفرین عصر اطلاعات مبتنی است و این رویکرد را با مفاهیم عملیاتی پیروزی‌آفرینی تلفیق می‌کنند که اثری مشابه جنگ‌های برق‌آسا دارد. این رویکرد چیزی نیست جز رقابت کردن برای دست یافتن به مزیت‌های فناوری‌های تعیین‌کننده آینده.»

ژنرال ساندرز گفت: «چین با اجرای راهبرد «ساخت چین ۲۰۲۵» (Made in China 2025) آشکارا و به صراحت آرزوهای بلند پروازانه خود برای سیطره بر این قلمروهای فناوری را اعلام کرده است.»

هوش مصنوعی، رایانش پیشرفته، فناوری‌های کوانتومی، رباتیک، سامانه‌های خودگردان و فناوری‌های فضایی تجاری همراه با نسل جدید ارتباطات سیار از جمله این فناوری‌ها به شمار می‌روند.

ژنرال ساندرز گفت: «ارتش آزادی‌بخش خلق چین (پی‌ال‌ای) به این نتیجه رسیده که مرکز ثقل عملیات نظامی از تمرکز بر نیروها به سامانه‌های اطلاعاتی انتقال یافته است. به نظر می‌رسد برای آنکه بتوانند طرف مقابل را به طور دائم فلج کنند، در پی تسلط بر سامانه‌ای متشکل از سامانه‌های مقابله، آفرینش مفاهیم عملیاتی جدید، رباتیک تجمعی خودگردان و فرادامنه‌ای و حملات دقیق‌اند.»

ژنرال ساندرز می‌گوید که بریتانیا برای مقابله با چنین رویکردی باید موضع‌گیری آینده‌نگرانه‌تری داشته باشد. او می‌گوید: «باید فشار را افزایش دهیم. باید آمادگی وارد کردن ضربه‌های نرم دقیق را داشته باشیم. گاهی این روش مقابله را باید پذیرفت گاهی هم نه. شاید بخواهیم مانند گذشته تبلیغات رسانه‌ای خصمانه را هدف قرار دهیم یا سامانه‌های نظامی مانند زنجیره تامین را مختل کنیم؛ یا حتی از کار بیندازیم. برنامه‌ریزی این فعالیت‌ها می‌تواند سال‌ها طول بکشد. بنابراین باید آینده‌نگر باشیم، [و] گنجاندن این نگرش در کارزارهای پایدار را تضمین کنیم.»

به گفته ژنرال ساندرز، مقابله نکردن با تهاجم فناوری‌های جدید دشمنان عواقبی به دنبال خواهد داشت.

او گفت: «این خطرات واضح‌اند: الگوی تکرارشونده رفتار قدرت‌های بزرگی که به توسعه‌طلبی با اعمال قدرت علاقه دارند: اشتهایشان با خوردن بیشتر می‌شود و خطرکردنشان بر اساس محاسبات نادرست و تشدید کشمکش افزایش می‌یابد؛ مگر آنکه با این رفتار مقابله و برخورد شود.»

او افزود: «خودمان را در دنیایی خواهیم یافت که قدرتمندان چنان کنند که خواهند و مستضعفان چنان کشند که باید.»

© The Independent

بیشتر از جهان