دومنیک راب: « در آینده نزدیک طالبان را به رسمیت نخواهیم شناخت»

وزیر خارجه بریتانیا گفت که ظرفیت مهمی برای ارتباط با طالبان وجود دارد

کنفرانس خبری مشترک وزیران خارجه قطر و بریتانیا در دوحه-KARIM JAAFAR / AFP

وزیر خارجه بریتانیا گفت که کشورش طالبان را به رسمیت نخواهد شناخت اما ظرفیت مذاکره با آن را بررسی می‌کند.

دومینیک راب گفت که از نزدیک عملکرد طالبان را تحت نظر دارد تا ببیند آیا این گروه به وعده‌هایش در حفاظت از صلح  پایبند است یا نه.

راب با هدف اطمینان از تخصیص یک مسیر امن برای خروج شهروندان بریتانیا و افغان‌های جامانده در افغانستان، به قطر سفر کرده است. او روز پنجشنبه گفت که همزمان با تلاش کشورها برای «انطباق خود با واقعیت جدید» در افغانستان، قصد دارد یک ائتلاف منطقه‌ای برای «اثرگذاری حداکثری اعتدال» بر طالبان را ایجاد کند.

گروه اسلامگرا و مسلح طالبان در نیمه ماه اوت کابل را تصرف کردند و ساعاتی پس از تسلط بر پایتخت افغانستان، کشورها به سرعت عملیات خروج شهروندان خارجی و کارمندان محلی و افغان‌هایی که جانشان از سوی طالبان تهدید می‌شد را آغاز کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، روز پنجشنبه پس از ملاقات با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، در نشستی خبری در دوحه گفت که داشتن «ارتباط مستقیم»‌ با طالبان ضروری است.

او گفت: «واقعیت این است که ما در آینده نزدیک طالبان را به رسمیت نخواهیم شناخت اما گمان می‌کنم ظرفیت ظرفیت مهمی برای ارتباط و گفت‌وگو وجود دارد.»

بیم آن می‌رود که هزاران افغان که به نیروهای بریتانیایی در افغانستان کمک کردند، و خانواده‌هایشان پس از تکمیل عملیات خروج بریتانیا، هنوز در افغانستان جامانده‌ باشند.

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثاني، وزیر خارجه قطر در کنفرانس خبری مشترک با راب، ابراز امیدواری کرد که فرودگاه کابل به زودی بازگشایی شود.

قطر با طالبان روابط نزدیکی دارد. وزیر خارجه قطر گفت:‌ «زمان بازگشایی کامل فرودگاه دقیقا معلوم نیست اما تلاش می‌کنیم و برای شناسایی خطرهای احتمالی با طالبان در تماسیم.»

قرار است که وزیر خارجه بریتانیا در جریان این سفر از پاکستان که میزبان بیش از یک میلیون پناهجوی افغان است، نیز دیدار کند.

بیشتر از جهان