ماینرهای ازکارافتاده چین به ایران وارد می‌شود

درآمد ایران از رمزارزها حدود یک میلیارد دلار در سال برآورد شده است

زباله‌های این نوع ماینرها از زباله‌های اتمی هم بدتر است‌ـ‌Lars Hagberg / AFP

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس ایران از ورود استخراج‌کننده‌های رمزارز (ماینر) «بنجل»، «انبار‌شده» و «از‌کار‌افتاده» چین به ایران خبر داد. به گفته پرویز محمدنژاد قاضی، تا امروز ۲۰۰ هزار دستگاه از این نوع ماینرها که زباله‌های آن‌ها از زباله‌های اتمی هم بدترند، کشف شده است.

به گفته محمدنژاد، گروهی به نام «نهنگ‌ها» ماموریت دارند که تمام ماینرهای از‌ رده خارج شده چین را به ایران وارد کنند. او این اتفاق را «بلای جان کشور» خواند و گفت: «امروز بسیاری از کشور‌های دنیا استخراج رمزارز در داخل کشورشان را ممنوع کرده‌اند. حتی کشور‌هایی مانند آمریکا که فناوری‌های فوق‌العاده‌ای دارند هم ماینینگ را ممنوع کرده‌اند. ماینینگ یعنی کارگری؛ امروز در غالب کشور‌های دنیا کارگری می‌کنند و سودش را برخی سوداگران می‌برند.»

به گزارش خبرگزاری برنا، پرویز محمدنژاد قاضی با بیان اینکه بزرگ‌ترین خسارت استخراج رمز‌ارزها مصرف دائمی برق است، گفت: «مصارف خانگی، تجاری و صنعتی سینوسی‌اند لذا در شبکه تنفس ایجاد می‌کنند. تنها موجودی که به شبکه برق وارد می‌شود و به‌صورت ممتد کار می‌کند و در مسیر خود به تاسیسات برق آسیب می‌رساند، همین دستگاه‌ استخراج‌ رمزارز‌ است، لذا باید برای آن‌ فکری اساسی کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌تازگی، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، نیز اعلام کرده است که ایران جزو شش کشور اول دنیا در زمینه استخراج رمزارز است. بنا بر ادعای او، بخش «عظیمی» از رمزارزها غیرمجاز استخراج می‌شوند و میزان برق مصرفی برای استخراج رمزارزهای غیرمجاز ۲۰۰۰ مگاوات، معادل میزان مصرف پنج استان، است. او در روزهای نخست شهریور ۱۴۰۰، در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که علت اصلی خاموشی‌ها و قطعی‌ برق در ایران فعالیت «مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز» بوده است.

به‌رغم هشدار مسئولان وزارت نیرو در مورد افزایش مصرف برق به‌دلیل استخراج غیرقانونی رمزارزها، مجلس شورای اسلامی در تیر ۱۴۰۰، طرحی تهیه کرد که به‌موجب آن سالانه ۵۰۰ میلیون دلار رمزارز تولید شود.

اجرای این طرح به منابع برق زیادی نیاز دارد. پرویز محمدنژاد قاضی با اشاره به کمبود برق در کشور، گفت: «در داخل کشور ۶۰ هزار مگاوات تولید برق داریم که ۱۱.۵ درصد آن در مسیر مصرف، اتلاف می‌شود. حدود ۱۲ مگاوات هم در حوزه برق‌آبی تولید داریم اما هیچ پایه برقی برای ما محسوب نمی‌شود، کما اینکه امسال به کمتر از ۳۵۰۰ مگاوات رسید. ضمن آنکه ۳۰ تا ۵۰ درصد نیز به دلیل اورهال (تعمیرات اساسی) نکردن دستگاه‌ها از بین می‌رود و در نهایت، آورده ما از مجموعه ۶۰ هزار مگاوات در حدود ۲۷ هزار مگاوات است. این در حالی است که ۱۲ هزار مگاوات نیز تراز منفی داریم که در همین سال جاری (۱۴۰۰) خود را نشان داد. لذا این سوال مطرح است که از کدام محل باید برق یک پروژه بسیار عظیم مانند استخراج رمزارز‌ها را تامین کنیم؟»

به گفته رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، تاکنون ۵۶ مرکز استخراج رمزارز در کشور مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند. بنا بر اعلام دولت، فعالیت این مراکز تا پایان فصل تابستان ممنوع است اما با پایدار شدن شرایط تامین برق، فعالیت‌ آن‌ها از سر گرفته می‌شود.

مقام‌های وزارت نیرو مدعی شده‌اند که یارانه‌ای بودن قیمت برق در ایران عامل اصلی استخراج رمزارزها است. اما در زمستان ۱۳۹۹، رسانه‌های ایران گزارش‌هایی از حضور چینی‌ها در مزارع استخراج رمزارز در شهرهایی مثل رفسنجان منتشر کردند. حالا نیز خبر رسیده است که ماینرهای از‌کار‌افتاده چین به ایران وارد می‌شوند. از سوی دیگر، گفته می‌شود که جمهوری اسلامی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا، رمزارز استخراج می‌کند.

بر اساس اعلام شرکت بلاک‌چین، درآمد ایران از تولید رمزارز حدود یک میلیارد دلار در سال است و این درآمد به جمهوری اسلامی ایران کمک می‌کند از تاثیر تحریم‌های آمریکا  بکاهد.