کشف ۵۰۰ ماینر بیت‌کوین در شهرری

روز گذشته ۱۵۰ ماینر در یک مرغداری در فشافویه شناسایی شد

قیمت پایین برق صنعتی و کشاورزی، انگیزه برای تولید بیت‌کوین در این مناطق را افزایش داده است- MAXIM ZMEYEV / AFP

فرماندار ویژه شهرستان ری اعلام کرد که تابه‌حال بیش از ۵۰۰ ماینر بیت‌کوین غیرمجاز در شهرری کشف شده است که ۱۵۰ مورد آن، در یک مرغداری بوده است.

به گزارش تسنیم، حسین توکلی کجانی در جمع خبرنگاران گفت: «طی بازرسی‌های صورت‌گرفته تاکنون ۵۰۰ ماینر استخراج پول مجازی بیت‌کوین در شهرستان ری کشف و ضبط شد و به مراجع قضایی ارجاع شد.»

او افزود که روز گذشته ۱۵۰ ماینر در یک مرغداری شناسایی و مشخص شد که آنها به‌جای تولید مرغ، بیت‌کوین غیرمجاز استخراج می‌کنند.

به دلیل تعرفه برق پایین مراکز صنعتی و کشاورزی و همچنین سودآوری بیشتر استخراج بیت‌کوین نسبت به تولیدات دیگر، صاحبان این قبیل مشاغل با بهره‌گیری از برق ارزان‌قیمت به استخراج بیت‌کوین می‌پردازند.

در همین رابطه، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی اعلام کرده بود که ۲۵ مشترک مشکوک به استفاده از ماینر غیرمجاز در این استان شناسایی و ۲ مورد نیز کشف شده است. او افزود حدود ۶ هزار دستگاه ماینر توقیف شده است. دارندگان این دستگاه‌ها با استفاده از محفظه‌های روغن برای فعال‌کردن ماینرها اقدام می‌کردند که آلودگی صوتی را کاهش دهد. این موضوع باعث شده بود که کشف دستگاه سخت شود.

پیش‌تر، سخنگوی صنعت برق دررابطه‌با خاموشی‎‌های اخیر گفت «استخراج بیت‌کوین» دلیل خاموشی‌‌ها در خیابان‎‌های تهران و سایر شهرها است. مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق، دلیل کمبود برق را استخراج غیرمجاز بیت‌کوین می‌‎داند و می‌‌گوید: «به‌دلیل گرانی بیت‌کوین و ارزانی نرخ برق در ایران، فعالیت‌‌های استخراج‌کنندگان بیت‌کوین افزایش پیدا کرده است و سهم بیت‌کوین از مصرف برق در ایران به بیش از ۳۰۰ مگاوات رسیده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان، مدیرکل امور بین‌الملل توانیر با اشاره به اینکه در مجموع بیت‌کوین‌‌ها در کشور حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ مگاوات رمزارز مجاز و غیرمجاز در کشور وجود دارد گفت: «با توجه به مصرفی که در کشور داریم، این عدد رمزارز خیلی عدد بزرگی نیست و خاموشی‌‌‌های اخیر در کشور به خصوص در تهران ربطی به استخراج بیت‌‌کوین ندارد.»

سمیه صادقی، کارشناس ارشد علوم ارتباطات و مدیر روابط‌عمومی یکی از شرکت‌‎های خصوصی در تهران که سابقا برای استخراج بیت کوین تلاش کرده بود، با اشاره به تایید غیرمستقیم سازمان‌‎های دولتی در خصوص استفاده بالای مزرعه‌‎های استخراج بیت‌‎کوین از برق کشور به ایندیپندنت فارسی گفت: «سپاه که قبلا هم از این فرصت استفاده می‎‌کرد و نیازی به مجوز وزارتخانه صمت نداشت ولی از نیروگاه‎‌هایی که روی سدهای ساخت خودش زده بود، برق می‎‌گرفت. اغلب مردم تصور می‎‌کنند سدسازی برای آبادانی و برق‌‎رسانی انجام می‌‎شود در حالی که برق حاصل از سدسازی‎‌ها، مصارف دیگری همچون استخراج بیت‎‌کوین پیدا می‎‌کند.»