کشف ۱۱۴۷ دستگاه استخراج رمز ارز

هزینه برق مصرفی روزانه این تعداد دستگاه به صورت متوسط حدوداً برابر با ۹۶ میلیون تومان است

برق ارزان مردم را به استخراج رمز ارز تشویق کرده است - عکس از ایسنا

طی یک هفته گذشته ۹۴ مرکز استخراج غیرمجاز رمز ارز شناسایی و از داخل آنها ۱۱۴۷ دستگاه ماینر که ۲۴۰۶ کیلووات مصرف برق داشتند کشف و جمع‌آوری شد. میزان مصرف برق دستگاه‌های کشف شده حدوداً معادل مصرف روزانه ۶۸۸۲ مشترک خانگی است.

به گزارش ایسنا، سازمان توانیر با اشاره به اینکه توانیر، هزینه برق مصرفی روزانه این تعداد دستگاه به صورت متوسط حدوداً برابر با ۹۶ میلیون تومان است، اعلام کرد که برق مصرفی این دستگاه‌ها، ۳۴ درصد از بخش صنعتی، ۳۱ درصد از بخش خانگی، ۱۹ درصد در بخش سایر مصارف، هفت درصد بدون داشتن انشعاب، شش درصد از بخش کشاورزی و سه درصد از بخش عمومی بوده است.

جهش بهای بیت‌کوین، افزایش قابل ملاحظه نسبت قیمت دلار آمریکا به ریال ایران و شرایط بد اقتصادی در کشور، مقارن شده با جهشی جدی در میزان برق مصرفی در ایران. در این میان مقام‌های ایرانی افزایش هفت درصدی مصرف برق ایران را به افزایش استفاده از ماشین‌های استخراج بیت‌کوین نسبت می‌دهند.

گزارش‌هایی از سوء استفاده از برق صنعتی و کشاورزی و برق رایگان مساجد و مدارس برای استخراج بیت‌کوین منتشر شده و همچنین از سرمایه‌گذاری چینی‌ها در تأسیسات استخراج بیت‌کوین سخن به میان آمده است.

اما از سوی دیگر، خود مقام‌های ارشد نظام نیز به دلیل وجود تحریم‌ها از استخراج رمزارزها استقبال می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاید بتوان مهم‌ترین دلیل علاقه حاکمیت به بازار بیت‌کوین را نبودِ امکان پیگیری رسمی مناسبات مالی دانست؛ یعنی به اذعان دولتمردان ایران، برای دور زدن تحریم‌ها و فرار از قوانین نظارتی مالی بین‌المللی، واحد پول و مسیر تبادل نامتمرکزی مانند بیت‌کوین بهترین گزینه است تا فعالیت‌های حکومت ایران در عرصه اقتصادی و سیاسی را از دیدگان ناظران بین‌المللی پنهان نگه دارد. از این رو، حکومت جمهوری اسلامی ایران تنها حکومتی است که آشکارا به استفاده از بیت‌کوین اعتراف می‌کند.

در همین راستا نمایندگان مجلس نیز در سال ۱۳۹۹، طرحی با عنوان «تأمین ارز با استفاده از جهش تولید صنعت استخراج رمزارز» را به مجلس ارائه کردند که در آن، از «آیین‌نامه ابلاغی هیئت وزیران با ویژگی قیمت بالا برای گاز تحویلی به نیروگا‌ه‌های برق برای تولید رمزارز» انتقاد شد و این طرح دولت را به حمایت از سرمایه‌گذاران صنعت برق و گاز به منظور تولید برق با هدف افزایش مزارع استخراج رمز‌ارز‌ها موظف می‌کرد.

با این حال، فرسودگی زیرساخت‌های صنعت برق کشور و عدم سرمایه‌گذاری بر آن باعث شده تا ایران از تأمین برق مورد نیاز صنایع اصلی و مصرف خانگی خود نیز ناتوان باشد. به طوری تابستان امسال و هم زمان با موج گرما، بخش بزرگی از کشور دچار خاموشی شد. روندی که با توجه به نیاز سرمایه‌گذاری خارجی و تحریم‌های بین‌المللی، بعید به نظر می‌رسد که درمان زودرسی داشته باشد.