غریب‌آبادی گزارش آزار جنسی بازرسان زن آژانس را «شلوغ‌سازی» خواند

«سیاست‌ها و اقدامات جدید حفاظتی را ارتقا دادیم و بازرسان فکر می‌کنند که این اقدامات در راستای آزار جسمی آن‌هاست»

کاظم غریب‌آبادی، نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش‌های مربوط به آزار جسمی بازرسان زن آژانس را «ادعاهای کذب برای شلوغ‌سازی و پرونده‌سازی» در آستانه نشست شورای حکام خواند.

غریب‌آبادی در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما گفت: «متاسفانه چندین مورد عملیات‌های تروریستی و خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای داشتیم؛ برای همین، سیاست حفاظتی تاسیسات هسته‌ای ما از چند ماه پیش ارتقا یافته و تغییر پیدا کرده است.»

او در ادامه توضیح داد: «این سیاست‌ها و تدابیر و اقدامات جدید حفاظتی، شامل چگونگی بازرسی از بازرسان آژانس هم شده است... و  ما این سیاست را به آژانس هم اعلام کردیم. البته همچنان این سیاست‌ها در حال بهبود و ارتقاست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی افزود: «طبیعتا وقتی بازرسان یا خود دبیرخانه آژانس این اقدامات را با چگونگی بازرسی‌های قبلی از بازرسان خودشان مقایسه می‌کنند، این گونه فکر می‌کنند که این اقدامات در راستای آزار جسمی آن‌هاست، در حالی که این طور نیست.»

نماینده ایران در آژانس سپس گفت: «اگر بازرسی شکایتی داشته باشد، ما بررسی خواهیم کرد.»

روزنامه وال‌استریت ژورنال روز سه‌شنبه از قول برخی دیپلمات‌ها گزارش داد که در چند ماه اخیر، نیروهای امنیتی ایران چند تن از بازرسان زن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را هنگام بازرسی از مراکز هسته‌ای ایران، تحت آزار جنسی قرار داده‌اند.

بر اساس این گزارش، موارد ادعایی در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز روی داده است و شامل لمس کردن نامناسب بدن بازرسان از سوی نیروهای امنیتی مرد، و نیز دستور آن‌ها به بازرسان زن آژانس برای در آوردن بعضی از لباس‌های آنان بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با صدور بیانیه‌ای، حوادثی را که در ایران برای بازرسان زن این نهاد نظارتی سازمان ملل روی داده است «غیرقابل قبول» خواند و تاکید کرد که این موضوع را «فورا و قاطعانه» با ایران مطرح می‌کند تا در آینده دوباره تکرار نشود.