گزارش وال استریت ژورنال از آزار جنسی بازرسان زن آژانس در ایران

موارد آزار جنسی در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز روی داده و شامل لمس کردن نامناسب بدن بازرسان توسط نیروهای امنیتی مرد بوده است

عکس از باشگاه خبرنگاران

روزنامه وال استریت ژورنال از قول برخی دیپلمات‌ها گزارش داده است نیروهای امنیتی ایران چند تن از بازرسان زن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در چند ماه اخیر هنگام بازرسی از مراکز هسته‌ای ایران، تحت آزار جنسی قرار داده‌اند.

بر اساس این گزارش که روز سه‌شنبه منتشر شد، موارد ادعایی در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز روی داده و شامل لمس کردن نامناسب بدن بازرسان توسط نیروهای امنیتی مرد و همچنین دستور به در آوردن بعضی از لباس‌های آنهاست.

به گفته یکی از منابع این روزنامه آمریکایی که هویت او مشخص نشده، پیش از این چنین مواردی گزارش نشده بود، اما اکنون چهار مورد جداگانه از آزار جنسی برخی بازرسان زن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران گزارش شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک دیپلمات دیگر البته شمار موارد گزارش شده را بین پنج تا هفت اعلام کرده است. به گفته این دیپلمات‌ها، نخستین مورد آزار گزارش شده توسط بازرسان زن آژانس در ایران در ماه ژوئن بوده و آخرین مورد آن نیز چند هفته پیش بوده است.

یادداشتی در همین ارتباط از سوی آمریکا، پیش از برگزاری نشست این هفته شورای حکام، میان اعضای این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد توزیع شده که به رؤیت وال استریت ژورنال رسیده و خواستار پایان دادن به چنین رفتاری شده است.

آمریکا خطاب به اعضا نوشته است، آزار بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاملا غیرقابل پذیرش است و ما قویا از شما می‌خواهیم در بیانیه‌های خود در نشست شورا تصریح کنید که اینگونه رفتار رقت‌انگیز بوده و باید فورا متوقف شود.

در ادامه یادداشت از شورای حکام خواسته شده است در صورت گزارش موارد مشابه در آینده، اقدام متناسب انجام دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساعاتی پس از انتشار این خبر با صدور بیانیه‌ای، حوادثی که در ایران برای بازرسان زن این نهاد بین‌المللی روی داده و در گزارش وال استریت ژورنال به آنها اشاره شده را «غیر قابل قبول» خواند.

در بیانیه اذعان شده که «در ماه‌های اخیر حوادثی در ارتباط با کنترل‌های امنیتی بازرسان آژانس در یکی از تاسیسات ایران روی داده است،» اما جزئیات آنها را محرمانه نگه داشته و به جنسیت بازرسان نیز اشاره‌ای نکرده است.

آژانس تاکید کرد که این موضوع را «فورا و قاطعانه» با ایران مطرح می‌کند تا به شکلی «بسیار روشن و بدون هیچ ابهامی» نشان دهد که روی دادن چنین حوادثی در مورد بازرسان این نهاد غیرقابل قبول است و نباید تکرار شود.