مرگ پرابهام زندانی سیاسی کرد در بازداشتگاه وزارت اطلاعات

پایگاه خبری سازمان حقوق بشری هه‌نگاو می‌گوید در چهار سال گذشته ۲۳ زندانی کرد زیر شکنجه نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی جان باخته‌اند

یاسر منگوری، زندانی سیاسی کرد روز ۲۶ تیر ۱۴۰۰ دستگیر شد - هرانا 

گزارش‌ها حاکی از کشته شدن یاسر منگوری، زندانی سیاسی اهل پیرانشهر، در نهادهای امنیتی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در زندان ارومیه حکایت دارد. یاسر منگوری هنگام مرگ ۳۱ سال داشت. او کارگر جوشکاری و پدر سه فرزند بود. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که او زیر شکنجه به قتل رسیده اما مقامات جمهوری اسلامی هنوز در این زمینه اظهار نظر نکرده‌اند.

این زندانی سیاسی کرد روز ۲۶ تیر ۱۴۰۰ دستگیر شد اما پیش از آن نیز به اتهام «همکاری با یکی از احزاب مخالف نظام» بازجویی شده بود.

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، خانواده منگوری روز پنجشنبه ۱۸ شهریور، در پی تماسی منتسب به وزارت اطلاعات، از جان باختن فرزند خود در بازداشتگاه این نهاد با خبر شدند. تاکنون درباره تاریخ و نحوه مرگ یاسر منگوری هیچ اطلاعاتی در اختیار خانواده او گذاشته نشده و این نهاد‌ امنیتی از تحویل پیکر این شهروند به خانواده‌اش خودداری کرده است. مراسم ختم او نیز روز دوشنبه ۲۲ شهریور، زیر فشار نهادهای امنیتی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری سازمان حقوق بشری هه‌نگاو و به نقل از یکی از منابع نزدیک خانواده منگوری، نهادهای امنیتی به خانواده یاسر گفته‌اند که فرزندشان دو ماه پیش در یک درگیری با نیروهای امنیتی کشته شده است. این ادعا در حالی مطرح شد که یاسر منگوری مسلح نبود و نیروهای اداره اطلاعات شامگاه شنبه ۲۶ تیر، پس از خروج از منزل او را  بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های این نهاد امنیتی در ارومیه منتقل کرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از نزدیکان خانواده منگوری به هرانا گفت: «در تاریخ ۲۶ تیرماه در تماسی تلفنی از یاسر منگوری خواسته شد در قبرستان شهر حاضر شود. ممکن است همان شب با اصابت گلوله کشته شده باشد.»

به گفته این منبع، نهاد امنیتی در حالی ادعای کشته شدن یاسر منگوری در تیرماه را مطرح کرده است که در دو ماه گذشته با وجود پیگیری‌های مداوم درباره محل نگهداری و شرایط او به خانواده‌اش هیچ پاسخی داده نشد و هر بار به آنان می‌گفتند که با شما تماس می‌گیریم؛ تا اینکه روز پنجشنبه ۱۸ شهریور تماس گرفتند و خبر فوت او را دادند.

این زندانی سیاسی کرد از لحظه بازداشت تا زمان مرگ از حق هرگونه تماس، ملاقات با خانواده و دسترسی به وکیل محروم بوده است. خانواده او با حضور در دادستانی شهرستان پیرانشهر شکایت خود را ثبت کرده‌اند.

آماری که پایگاه خبری سازمان حقوق بشری هه‌نگاو منتشر کرده است، نشان می‌دهد که در چهار سال گذشته ۲۳ زندانی کرد زیر شکنجه نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی جان باخته‌اند. جمهوری اسلامی در زندان‌های دیگر نیز بارها زندانیان سیاسی را به قتل رسانده و البته هیچگاه مسئولیت آن را نپذیرفته است.

هدی صابر، ستار بهشتی، کاووس سیدامامی، محمد راجی، وحید صیادی نصیری، علیرضا شیرمحمدعلی، زهرا بنی‌یعقوب، فرهاد وثوقی، دانیال زین‌العابدین، مهرداد سپهری، بهنام محجوبی و ساسان نیک‌نفس از جمله زندانیانی بودند که در فاصله سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ در زندان‌های جمهوری اسلامی جان خود را از دست داده‌اند.