دنیل مدودف به رویای گرند اسلم نواک جوکوویچ پایان داد

دنیل مدودف اولین پیروزی بزرگ خود در مسابقات تنیس آزاد ایالات متحده را به دست آورد

دنیل مدودف در ست آغازین بازی نشان داد قرار نیست  اشتباهات سابق را تکرار کند - ANGELA WEISS / AFP

نواک جوکوویچ در مواجهه با آخرین مانع برای دستیابی به عنوان گرند اسلم در یک سال ناکام ماند و دنیل مدودف اولین پیروزی بزرگ خود در مسابقات تنیس آزاد ایالات متحده را به دست آورد.

با پیروزی در تنیس آزاد استرالیا، تنیس آزاد فرانسه و ویمبلدون، تنیس‌باز شماره۱ دنیا فرصتی را پیش روی خود داشت که قبل از او فقط برای دان بوج و راد لاور محقق شده بود و توانسته‌ بودند در رقابت‌های مردان به هر چهار عنوان قهرمانی در یک سال دست یابند.

برای افزودن سنگینی بار این پیروزی بر دوش او باید به این موضوع هم اشاره کرد که قهرمانی در این رقابت‌ها باعث ‌می‌شد به وضوح از رقبای مقتدر خود راجر فدرر و رافائل نادال، سبقت بگیرد و اولین مردی شود که توانسته است ۲۱ عنوان گرند اسلم انفرادی را از آن خود کند.

او سعی کرد خود را در لحظه حال نگه دارد و بعد از پیروزی مقابل ماتئو برتینی در یک چهارم نهایی، از پاسخ دادن به سوالات درباره بردن گرند اسلم خودداری کرد ولی از همان لحظات اول بازی فینال معلوم بود او همانقدر که مقابل مدودف می‌جنگد، به مصاف خود هم رفته است؛ اما تنیس‌باز روس آنقدر خوب بود که این بازی را به نفع خود پیش برد و با نتیجه ۶-۴، ۶-۴ و ۶-۴ در سومین حضور خود برای کسب عنوان گرند اسلم پیروز شد تا از طرف نسل جوان به حافظان قدیمی این عنوان دست‌کم تلنگری زده باشد.

بعد از آنکه تماشاچیان طرفدار جوکوویچ او را مسخره کردند، پایش روی خط زمین بازی لغزید و دو بار متوالی سرویس خطا زد تا نتیجه بازی ۵-۲ شود اما این تنیس‌باز ۲۵ ساله که در اولین حضور خود در فینال نیویورک دو سال پیش، بازی را بعد از پنج ست به رافائل نادال باخت، خود را طوری حفظ کرد و بازی را ادامه داد که در نیمه دوم بازی به آنچه می‌خواست رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دومین امتیاز بازی دو بار خطای او را شاهد بودیم ولی در سومین سرویس، پاسخ جوکوویچ به تور خورد و مدودف در شادی از پیروزی که واقعا سزاوارش بود، خود را به زمین مسابقه انداخت.

او بعد از دومینیک تیم، قهرمان سال گذشته (۲۰۲۰)، دومین مردی است که در دهه ۱۹۹۰ میلادی متولد و در رقابت‌های انفرادی گرند اسلم برنده شده است و سومین نفر در کنار اندی مورای و استن واورینکا است که توانسته‌اند در بازی نهایی گرند اسلم یکی از سه نفر تنیسور برتر را ببرند؛ بعد از آنکه خوان مارتین دل پوترو ۱۲ سال پیش در نیویورک بر راجر فدرر غلبه کرد.

بزرگان تنیس و هالیوود برای تماشای بازی و در انتظار رقم خوردن تاریخ در ورزشگاه آرتور اش حضور داشتند اما تمام بدن جوکوویچ سرشار از تنش بود و این مسئله از وقتی در اولین ست بازی سرویس را در امتیاز ۴۰-۱۵ از دست داد، مشخص شد.

مدودف در بازی نهایی تنیس آزاد استرالیا در ماه فوریه کاملا مغلوب جوکوویچ شده بود اما در ست آغازین این بازی نشان داد قرار نیست همان اشتباهات سابق را تکرار کند. او سرویس‌ها را با قدرت بازگرداند و تنها سه امتیاز از سرویس‌های خود را از دست داد.

لحظات سرنوشت‌ساز در اوایل ست دوم شروع شد. جوکوویچ در ست دوم مدودف را ۴۰-۰عقب نگه داشته بود اما نتوانست از این موقعیت به بهترین نحو بهره بگیرد که این برای مردی که انگار برای حمله کردن در لحظات ضعیف رقیب حس ششم دارد، غیرعادی بود. 

تنیس‌باز شماره ۱ دنیا سپس به امتیاز یکی مانده به آخر دست یافت ولی مشخص بود فشار بر او به اوج رسیده و آنقدر سرریز شده است که در سری چهارم سرویس زدن دیگر نتوانست احساسات خود را کنترل کند.

جوکوویچ خیلی بدشانس بود که بعد از آنکه سیستم صوتی ورزشگاه در اواسط بازی به ناگهان با صدای بلند روشن شد، دریافت که امتیاز یکی مانده به آخر را باید دوباره بازی کند. مدودف این سرویس را جواب داد و بعد از آنکه ضربه دوم را هم پاسخ داد، جوکوویچ از بازگرداندن توپ برای بار دوم باز ماند و بعد راکت خود را بارها به زمین بازی کوبید.

حالا مدودف بوی خون را استشمام کرده بود و وقتی با زدن سرویس ۳-۲ جلو افتاد، با هیجان رو به حضار مشت خود را بلند کرد.

جوکوویچ در مقایسه با حریف خیلی جوان‌تر ۵.۵ ساعت بیشتر در زمین مسابقه بود تا به بازی نهایی برسد. او شش ست، از جمله ست آغازین چهار بازی پیشین خود را باخته بود.

این تنیس‌باز صرب گویا همیشه راهی برای پیروزی پیدا می‌کرد؛ از جمله وقتی که در نیمه نهایی نفس‌گیر تنیس آزاد فرانسه بر نادال غلبه کرد تا علی‌رغم دو ست عقب بودن، به بازی بازگردد و بر استفانوس تسیتسیپاس غلبه کند؛ اما چه گرفتگی عضلانی و خستگی بود یا ترکیبی از هر دو، جوکوویچ نتوانست پاهایش را به اندازه کافی تکان دهد یا آن روحیه همیشگی خود را پیدا کند و بیشتر رفت‌وبرگشت‌های طولانی بازی را از دست داد و در نقاط حساس بازی اشتباهاتی ساده مرتکب شد.

جوکوویچ بعد از دو ست شکست مقابل تسیتسیپاس در پاریس، رفت و بازیکن جدیدی به میدان بازگشت اما اینجا این مدودف بود که پایش را روی گاز گذاشته بود و در ست سوم ۴-۰ پیشتاز بود و تا پیروزی مقابل رویش ظاهر نشد، آرامش خود را حفظ کرد.

حضار به شدت تشویق می‌کردند و جوکوویچ هنگام آخرین استراحت بازی وقتی توانست نتیجه بازی را به ۵-۴ برساند، احساساتی شد اما این بار نتوانست راهی برای پیروزی بیابد.

بیشتر از تنيس