واکنش‌‌ تند شماری از افغان‌ها به سخنرانی ملاله یوسف‌زی در نشست شورای امنیت

حمیرا قادری: «به چه حقی ملاله یوسف‌زی به نمایندگی از زنان افغان در سازمان ملل متحد حرف می‌زند؟»

ملاله یوسف‌زی که پاکستانی است، در این نشست از جامعه جهانی خواست از آموزش دختران در افغانستان حمایت کند-Jewel SAMAD / AFP

سخنرانی ملاله یوسف‌زی، مدافع حقوق آموزش برای دختران و برنده جایزه نوبل در شورای امنیت سازمان ملل متحد خشم شماری از زنان افغان را برانگیخته است.

ملاله یوسف‌زی اهل پاکستان است و در این نشست از جامعه جهانی خواست تا از آموزش زنان افغان حمایت کند.

شماری از فعالان حقوق زن به همراه مردان و کاربران شبکه‌‌های اجتماعی از سازمان ملل متحد شکایت کرده‌اند که چرا به جای ملاله یوسف‌زی، از زنان افغان دعوت نکرده است تا آنچه را که آن‌ها در افغانستان تجربه می‌کنند و آنچه را که از جامعه جهانی انتظار دارند با زبان خود بیان کنند.

شماری از کاربران می‌گویند که در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد زنان افغان به نمایندگی از این قشر حضور نداشتند، هرچند بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه در این نشست وژمه فروغ، فعال حقوق زنان به نمایندگی از زنان افغان شرکت کرده بود.

نشست شواری امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشبه (۹ سپتامبر) با شرکت پانزده عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی آخرین تحولات افغانستان برگزار شده بود و دییورا لوینز، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در کابل، وژمه فروغ و ملاله یوسف‌زی به صورت مجازی در این نشست سخنرانی کردند.

در این نشست ملاله یوسف‌زی از کشورهای جهان خواست تا تلاش کنند زنان افغان به آموزش دسترسی داشته باشند و کسی نتواند مانع آموزش آن‌ها شود.

او گفت: «سازمان ملل و اعضای آن باید تعهدشان را در قبال حفظ ارزش و کرامت انسانی به یاد داشته باشند. ما باید از آموزش دختران افغان حمایت کنیم زیرا این حق انسانی آن‌ها است و این کار برای یک افغانستان صلح‌‌آمیز و باثبات حیاتی است.»

ملاله یوسف‌زی در سال ۲۰۱۵ از سوی طالبان پاکستانی به دلیل دادخواهی برای آموزش دختران در پاکستان هدف شلیک گلوله قرار گرفت و پس از درمان در خارج از پاکستان به دادخواهی برای آموزش زنان در سراسر جهان ادامه داد.

عده ای در افغانستان از اینکه یک زن پاکستانی در نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان صحبت کرده است ناراحت شدند.

اصیلا وردک یکی از کارمندان ارشد وزارت خارجه دولت ساقط شده افغانستان و فعال حقوق زن از سازمان ملل متحد انتقاد کرد و گفت: «آیا سازمان ملل متحد نمی‌توانست یک دختر افغان را که در افغانستان زندگی می‌کرد یا از استان پنجشیر که همین حالا در آتش جنگ می‌سوزد را دعوت می‌کرد که در مورد زنان افغان صحبت می‌کرد تا اینکه ملاله یوسف‌زی را دعوت کند که به نیابت از زنان افغان حرف بزند؟»

لینان روزبه، زن دیگر افغان گفته است: «چرا باید ملاله یوسف‌زی به نمایندگی از زنان افغانستان در جلسه ملل متحد صحبت کند؟ آیا زنان مبارز و شجاع در افغانستان کم هستند؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فردوس پیرزاد کاربر دیگر نوشته است: «بیست سال برای حقوق زنان در افغانستان مبارزه شد. آیا سازمان ملل متحد نمی‌توانست یک بانو از افغانستان را در این نشست برای سخنرانی دعوت کند؟ در نشست ملل متحد درباره افغانستان ملاله یوسف‌زی از پاکستان به نیابت از زنان افغانستان دعوت شده است.»

کاربر دیگر به نام شفیع کریمی، روزنامه‌نگار می‌‌گوید: «چرا یک بانوی پاکستانی صدای زن افغان باشد؟ و صد چرا‌های دیگر؟»

حمیرا قادری، فعال حقوق زن و نویسنده کتاب «رقص در مسجد» نیز از این اقدام سازمان ملل متحد به شدت ناراحت است. او در حساب توییتری خود می‌گوید: «صدها زن در کابل، کاپیسا، بامیان سینه سپر کرده‌اند و فریاد می‌زنند. به چه حقی ملاله یوسف‌زی به نمایندگی از آن‌ها در سازمان ملل متحد حرف می‌زند! نکند دنیا صدای زنان خیابان‌های افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد؟»

پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان احساسات ضد پاکستانی به اوج خود رسیده است. مردم ناراضی از حکومت طالبانی، پاکستان را عامل پیروزی طالبان در افغانستان می‌دانند.

در هر اعتراضی چه خیابانی چه مجازی این روزها شعارهای ضد پاکستانی از سوی افغان‌ها رساتر از هر زمان دیگر شنیده می‌شود.

برخی افغان‌ها نگرانند که با آمدن طالبان و یک حکومت فاقد مشروعیت، پاکستان از جایگاه قابل‌توجهی در روابط خارجی مربوط به افغانستان با کشورهای خارجی برخوردار شود و به نیابت از افغانستان حرف خواهد زد و تصمیم خواهد گرفت.

این در حالی است که اغلب کشورها سفارت‌‌های خود را از افغانستان به کشورهای دیگر مانند پاکستان منتقل کرده‌اند و بعضی سازمان‌های امدادرسانی نیز از داخل پاکستان برای مردم افغانستان فعالیت و برنامه‌ریزی می‌کنند.

نبود دولت کارا که مشروعیت جهانی داشته باشد راه را برای شخصیت‌های حقوقی و حکمی غیرافغان باز خواهد کرد تا به نمایندگی از این کشور و مردم این کشور در تعاملات جهان سهم و تصمیم بگیرند.