احتمال مرگ در اثر کووید در افراد واکسن‌نزده ۱۱ برابر بیشتر است

بهتر است که مردم هر نوع واکسن موجود را تزریق کنند و تزریق را به تاخیر نیندازند

میانگین مرگ و میر ناشی از کووید در ایالات متحده به ۱ هزار و ۵۰۰ نفر در روز رسیده است - Nathan Howard / AFP

بر اساس مطالعه منتشرشده مراکز مهار و پیشگیری بیماری (سی‌دی‌سی)، احتمال مرگ افراد واکسن‌نزده بر اثر کووید در بهار امسال (۲۰۲۱) ۱۱ برابر افرادی بود که هر دو نوبت واکسن کرونا را تزریق کرده‌ بودند  و افراد واکسن‌نزده ۱۰ برابر بیشتر در معرض بستری شدن در بیمارستان به دلیل ابتلا به این ویروس قرار داشتند.

بنا به مطالعه دیگری هم  که سی‌دی‌سی روز جمعه ۱۹ شهریور منتشر کرد واکسن مدرنا از فایزر-بایون‌تک و جانسون و جانسون در جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان اندکی موثرتر است. البته بر اساس این بررسی هر سه واکسن در برابر سویه مسری دلتا اثربخش‌اند.

یافته‌های سی‌دی‌سی با یافته‌های دیگر مطالعات انجام‌شده مطابقت دارد و نشان‌دهنده افزایش ایمنی بدن پس از تزریق واکسن در برابر مرگ و بستری شدن در بیمارستان است اما این اثربخشی در افراد مسن، مخصوصا افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، کمتر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به این مطالعه، هر سه این واکسن‌ها ۸۶ درصد در پیشگیری از بستری شدن در بیمارستان موثر بوده‌اند، بالاترین ایمنی را افرادی داشتند که واکسن مدرنا دریافت کرده بودند (۹۵ درصد) و سپس آن‌ها که فایزرـ‌بایون‌تک (۸۰ درصد) و جانسون و جانسون (۶۰ درصد) تزریق کرده بودند.

مقامات بهداشت عمومی می‌گویند خیلی بهتر است که مردم هر نوع واکسن موجود را تزریق کنند و منتظر واکسن دلخواهشان نمانند و تزریق را به تاخیر نیندازند.

راشل والنسکی، رئیس سی‌دی‌سی، در جلسه خبری روز جمعه ۱۹ شهریور کاخ سفید گفت: «حرف آخر این است که ابزار علمی لازم برای از بین بردن این بیماری همه‌گیر را در اختیار داریم. تزریق واکسن موثر است و از ما در برابر عوارض شدید ابتلا به کووید-۱۹ محافظت می‌کند.»

به گزارش واشنگتن پست در شرایطی که در مورد موثر بودن واکسن‌ها در برابر سویه دلتا و ضرورت تزریق واکسن تقویتی برای مصونیت کامل سردرگمی زیادی وجود دارد شفافیت این بررسی‌ها مورد استقبال قرار گرفته است.

جو بایدن روز پنجشنبه ۱۸ شهریور از شروع اقدامات گسترده‌ای با هدف مقابله با سویه دلتا خبر داد، از جمله این اقدامات اجباری شدن مصون‌سازی یا آزمایش هفتگی کارمندان شرکت‌های دارای بیش از ۱۰۰ کارمند است.

در ۸ روز گذشته میانگین مرگ و میر ناشی از کووید در ایالات متحده به ۱ هزار و ۵۰۰ نفر در روز ـ بالاترین میزان مرگ و میر از ماه مارس ـ رسید.

© The Independent

بیشتر از جهان