طرح جدید واکسیناسیون درآمریکا؛ واکسن‌گریزان محدود‌تر می‌شوند

بایدن از ۸۰ میلیون آمریکایی‌ که هنوز واکسینه نشده‌اند خواست واکسن بزنند و گفت «صبوری بقیه مردم با آن‌ها دارد تمام می‌شود»

رئیس‌جمهوری آمریکا از نزدیک به ۸۰ میلیون آمریکایی‌ که هنوز واکسینه نشده‌اند خواست واکسن بزنند‌ـ Frederic J. BROWN / AFP

با اوج گرفتن شیوع گونه دلتای ویروس کرونا در سراسر آمریکا، جو بایدن از اقدام‌های گسترده سختگیرانه جدیدی برای مبارزه با ادامه سیر ابتلا به کووید‌ـ۱۹ خبر داده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا از نزدیک به ۸۰ میلیون آمریکایی‌ که هنوز واکسینه نشده‌اند خواست واکسن بزنند و به آن‌ها گفت که «صبوری بقیه مردم با آن‌ها دارد تمام می‌شود».

بنا بر اعلام کاخ سفید، بایدن نمی‌تواند به‌سادگی حکم بدهد که همه آمریکایی‌ها در برابر ویروس واکسینه شوند، اما ۱۰۰ میلیون نفر مشمول مقررات جدید می‌شوند.

نکات کلیدی برنامه دولت بایدن که روز پنجشنبه اعلام شد، به قرار زیر است.

- کلیه کارکنان دولت فدرال باید واکسینه شوند، و هیچ‌یک از آن‌ها گزینه آزمایش منظم برای معافیت از واکسیناسیون را در اختیار نخواهد داشت. اکثریت قریب به اتفاق کارکنان فدرال برای واکسیناسیون ۷۵ روز مهلت خواهند داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

-  همه کارکنان قوه مجریه، کاخ سفید، همه سازمان‌های فدرال و اعضای نیروهای مسلح مشمول دستور فدرال [برای واکسیناسیون اجباری] می‌شوند، اما کارکنان کنگره یا دادگاه‌های آمریکا مشمول آن نخواهند بود.

- رئیس‌جمهوری فرمانی اجرایی‌ را امضا می‌کند که واکسیناسیون [اجباری] کارکنان همه پیمانکارانی را که با دولت فدرال کار می‌کنند‌ نیز دربرمی‌گیرد.

- ۱۷ میلیون کارمند بخش بهداشت و درمان از جمله کارکنان بیمارستان‌ها و خانه‌های سالمندان که کارفرمایانشان مدی‌کر [بیمه درمانی فدرال برای سالمندان] و مدی‌کید [بیمه درمانی فدرال برای فقرا] را قبول می‌کنند، باید واکسینه شوند.

- همه کارفرمایان با بیش از ۱۰۰ کارمند باید از واکسیناسیون کارمندانشان یا آزمایش هفتگی آن‌ها اطمینان حاصل کنند. رعایت نکردن این مقررات، تا ۱۴ هزار دلار برای شرکت‌ها جریمه در پی خواهد داشت.

- همه ۳۰۰ هزار مربی برنامه‌های فدرال هد‌استارت [برای کودکان پیش‌دبستانی] باید واکسینه شوند و رئیس‌جمهوری از فرمانداران می‌خواهد واکسیناسیون را برای معلمان و کارکنان مدارس اجباری کنند.

- پس از تایید سازمان غذا و دارو و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، دوز تقویتی رایگان در اختیار اکثر آمریکایی‌ها قرار می‌گیرد.

- هزینه آزمایش کرونا برای آمریکایی‌ها کاهش می‌یابد. دولت در همکاری با خرده‌فروشان آمریکایی مانند وال‌مارت، آمازون و کروگر اطمینان حاصل می‌کند که کیت‌های آزمایش خانگی به قیمت هزینه تولید در اختیار مردم باشد.

- اداره ایمنی حمل‌و‌نقل جریمه مسافرانی را که از زدن ماسک در هواپیما خودداری می‌کنند، دو برابر می‌کند. حداقل جریمه تا ۵۰۰ دلار و حداکثر جریمه تا ۳۰۰۰ دلار در صورت تکرار تخلف افزایش می‌یابد.

© The Independent

بیشتر از جهان