قانون جدید در کالیفرنیا: برداشتن کاندوم بدون اطلاع شریک جنسی جرم است

در قانون جدید معافیت متجاوز از مجازات، در صورت ازدواج با قربانی، حذف شد

کالیفرنیا یکی از یازده ایالتی است که بین تجاوز همسر و سایر انواع تجاوز جنسی تمایز قائل می‌شود-Getty image via Canva

 در اقدامی پیشرو نسبت به سایر ایالت‌ها در آمریکا، کالیفرنیا برداشتن کاندوم هنگام سکس بدون اطلاع شریک جنسی را غیرقانونی و جرم اعلام کرد.

قانون‌گذاران کالیفرنیا تصمیم گرفتند که این ایالت اولین ایالتی باشد که «مخفی‌کاری»، یعنی برداشتن کاندوم حین رابطه جنسی بدون اطلاع و اجازه شریک جنسی را ممنوع اعلام می‌کند.

قانون‌گذاران روز سه‌شنبه، هفتم سپتامبر، لایحه‌ای را به فرماندار گوین نیسوم ارسال کردند که این عمل را به تعریف مدنی ایالت از جرائم جنسی اضافه می‌کند و بر این اساس «حذف کاندوم بدون اخذ رضایت شفاهی غیرقانونی است.»

آمیزش جنسی حفاظت نشده می‌تواند شریک جنسی این افراد را در معرض آسیب‌های جسمی، بیماری‌های مقاربتی، بارداری ناخواسته و آسیب روحی قرار دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه این امر قانون کیفری را تغییر نمی‌دهد، در عوض قانون مدنی را اصلاح می‌کند تا قربانی بتواند از متخلف برای جبران خسارت، از جمله خسارت جزایی، شکایت کند.

کریستینا گارسیا، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان، از سال ۲۰۱۷، در تلاش است تا این قانون را تصویب کند. در لایحه‌ی اصلی او سعی شده بود که این عمل یک جرم تلقی شود. یک مطالعه در دانشگاه ییل نشان داد که «اقدام به برداشتن مخفیانه کاندوم حین سکس» علیه زنان و مردان همجنسگرا در حال افزایش است. گارسیا می‌گوید که این اقدام می‌تواند آسیب‌های جسمی و روحی طولانی‌مدت به قربانیان خود وارد کند.

قانون‌گذاران در نیویورک و ویسکانسین قبلاً قوانینی مرتبط را پیشنهاد کرده بودند، اما گارسیا گفت که کالیفرنیا اولین ایالتی است که این عمل را «غیرقانونی» اعلام می‌کند. این لایحه در کالیفرنیا بدون رأی مخالفت تصویب شد.

گارسیا در بیانیه‌ای گفت: «نفرت‌انگیز است که جمع‌های آنلاینی وجود دارد که از مخفیانه درآوردن کاندوم دفاع کرده و تشویق به این کار می‌کنند و در مورد اینکه چگونه می‌توان از مواجه شدن با عواقب حذف کاندوم بدون رضایت شریک جنسی فرار کرد، راهکار ارائه می‌دهند، اما در قانون هیچ چیزی وجود ندارد که نشان دهد این عمل یک جرم است.»

همچنین روز سه‌شنبه مجلس سنای ایالتی تصمیم گرفت که با تجاوز به همسر نیز مانند تجاوز به غیر همسر برخورد کند. این لایحه معافیت از مجازات در صورت ازدواج قربانی با مجرم را حذف خواهد کرد.

کالیفرنیا یکی از یازده ایالتی است که بین تجاوز همسر و سایر انواع تجاوز جنسی تمایز قائل می‌شود. طرفداران این لایحه می‌گویند این تمایز از دورانی به جا مانده است که انتظار می‌رفت زنان از شوهر خود اطاعت کنند.

متهمان به تجاوز به همسر در حال حاضر می‌توانند به جای زندان، از شرایط آزادی مشروط بهره‌مند شوند، اگرچه در حداکثر مجازات تفاوتی وجود ندارد. کسانی که به تجاوز همسر محکوم شده‌اند فقط در صورتی باید مجرمان جنسی در نظر گرفته شوند که این عمل شامل استفاده از زور یا خشونت شده و همسر به حبس در زندان ایالتی محکوم شده باشد.

سازمان «عشق یعنی احترام» به افرادی که احتمال می‌دهند شریک جنسی آن‌ها به هر دلیلی بدون اطلاع کاندوم را در طول رابطه جنسی بردارد توصیه می‌کند که تا جایی که امکان دارد چراغ را روشن نگه‌دارند و به یاد داشته باشند که این حق مسلم آن‌هاست که در صورت احساس عدم امنیت از طرف مقابل بخواهند تا به خواسته آن‌ها احترام بگذارد.

مهم‌ترین پرونده ازاین‌دست به ژولین آسانژ تعلق دارد. بنیان‌گذار ویکی لیکس در سال ۲۰۱۰ متهم شد که با حذف کاندوم در حین آمیزش، شریک جنسی خود را در معرض خطر قرار داده است.

دادگاه‌ها در کشورهایی نظیر استرالیا، کانادا، آلمان، سوئد، سوئیس، بریتانیا و نیوزیلند پیش‌تر احکامی در محکومیت افرادی که بدون اجازه و اطلاع اقدام به حذف کاندوم می‌کنند صادر کرده بودند؛ اما در آمریکا هیچ حمایت قانونی از قربانیان این اقدام انجام نمی‌شد.

بیشتر از زندگی