مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد تهران شد

گروسی در آخرین گزارش خود گفت بازرسی‌های آژانس از مراکز هسته‌ای ایران به ‌شدت محدود شده است

گروسی نتیجه مذاکرات خود را در نشست آتی آژانس به اطلاع اعضا خواهد رساند - Atomic Energy Organization of Iran / AFP

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شنبه شب ۲۰ شهریور برای گفت‌وگو با رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران وارد ‌ تهران شد و مورد استقبال معاون امور بین‌الملل، حقوقی سازمان انرژی اتمی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، رافائل مانوئل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در رأس هیئتی با استقبال بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی روبه‌رو شد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران، سفر رافائل گروسی را در چارچوب مراودات فنی معمول بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برشمرد و گفت: «امیدواریم شورای حکام تحت تاثیر برخی فشارها، اقدامی را صورت ندهد که مسیر همکاری معمول ایران و آژانس تخریب شود.»

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در آژانس، نیز در توییتی در همین زمینه نوشت که گروسی نتیجه مذاکرات خود را در نشست آتی آژانس به اطلاع اعضا خواهد رساند.

این سفر در حالی انجام می‌گیرد که مدیرکل آژانس مدت‌ها در پی انجام آن بود و در نهایت، چند روز پیش از نشست ۲۰ سپتامبر شورای حکام، با آن موافقت شد.

رافائل گروسی در آخرین گزارش خود درباره اجرای برجام، گفته بود بازرسی‌های آژانس از مراکز و تاسیسات هسته‌ای ایران به ‌شدت محدود و تضعیف شده است.

موافقت ایران با سفر مدیرکل آژانس، پس از سفر رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به روسیه و همچنین به پاریس برای گفت‌وگو با مقام‌های فرانسه، بریتانیا، و آلمان، سه متحد آمریکا در برجام، اعلام می‌شود.

مالی، سرپرست هیئت مذاکره‌کننده آمریکا در وین برای احیای برجام، مذاکرات خود را برای بازگشت به پیروی مشترک از توافق، «سازنده» خوانده است.

به گفته روزنامه وال استریت ژورنال، ایران و آژانس برای دسترسی آن نهاد بین‌المللی به تجهیزات نظارتی خود در تاسیسات هسته‌ای ایران و ازسرگیری همکاری‌ها برای تحقیق در مورد سایت‌های اعلام نشده ایران، تفاهم کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساعاتی بعد از انتشار گزارش وال استریت ژورنال، شبکه خبری پرس‌ تی‌وی ایران از قول یک مقام آگاه گزارش داد که سفر گروسی ربطی به محدودیت‌های اعمال شده برای آژانس در دسترسی به تصاویر دوربین‌های نظارتی ندارد. به گفته این مقام ایرانی که نامی از وی برده نشده است، این سفر «صرفا برای گفتگو درباره سرویس برخی تجهیزات نظارتی» خواهد بود.

روز جمعه، نخست وزیر اسرائیل خواستار واکنش بین‌المللی به احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شد.

نفتالی بنت با اشاره گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که این هفته منتشر شد، گفت: «اسرائیل وضعیت تشریح شده در این گزارش را بسیار جدی می‌گیرد و هر کاری در توان داشته باشد برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای انجام خواهد داد.»

او افزود: «ایران همچنان به دنیا دروغ می‌گوید و در حالی که از تعهدات بین‌المللی خود شانه‌ خالی می‌کند، در حال تکمیل سلاح‌های هسته‌ای است.»

بنت خواستار «واکنش سریع بین‌المللی» به اقدامات ایران شد و گفت که باور دارد که موضع قاطع جهانی می‌تواند باعث تغییر رفتار «رژیم تهران» شود.

او گفت: «گزارش آژانس هشدار می‌دهد که همین حالا زمان عمل است، و بنابراین نباید ساده‌لوحانه انتظار داشت که ایران به خواست خود و از طریق مذاکراتی که بی‌نتیجه بودنشان روشن شده، تغییری [در موضع خود] بدهد.