مذاکرات «سازنده» نماینده ویژه آمریکا در مسکو درباره برجام

رابرت مالی گفت‌وگوهای خود در روسیه را «خوب و سازنده» توصیف کرد

رابرت مالی-Brendan Smialowski / AFP

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت ایالات متحده در امور ایران، روز پنجشنبه با انتشار پیامی در توییتر گفت‌وگوهای خود در روسیه درباره روند احیای توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ ایران و قدرت‌های جهانی و مذاکرات وین را «خوب و سازنده» توصیف کرد.

وی نوشته است: «در مسکو با (سرگئی) ریابکف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، دیدارهای خوب و سازنده‌ای داشتیم که در آن‌ها درباره هدف مشترکمان برای بازگشت به مذاکرات و ازسرگیری سریع بازگشت دوجانبه به پیروی از برجام بحث کردیم.»

ساعاتی بعد از انتشار توییت رابرت مالی، نمایندگی روسیه در وین در توییتی از گفت‌وگوی تلفنی سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود و گفت‌گو درباره برجام در آستانه نشست هفته آینده آژانس خبر داد. در ادامه این پیام تاکید شده احیای برجام در ترکیب اولیه متوازن آن تنها راه برای تضمین حقوق و منافع همه طرفهاست.

مذاکرات غیر مستقیم ایران و دولت جدید آمریکا با وساطت اتحادیه اروپا و حضور اعضای باقیمانده برجام پس از برگزاری شش دور، در خرداد ۱۴۰۰ متوقف شد و با وجود تشکیل دولت جدید ایران، هنوز مشخص نیست چه زمانی از سر گرفته خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه در یک نشست خبری در آلمان هشدار داد که با توجه به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، آمریکا در حال نزدیک شدن به نقطه‌ای است که بازگشت به پیروی از برجام دیگر منفعتی را که این توافق داشت، حاصل نخواهد کرد.

آنتونی بلینکن افزود: «البته هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم اما باید توجه داشت مهلت انجام مذاکرات بی‌پایان نخواهد بود.»

این اظهارات پس از آن بیان شد که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در دو گزارش جداگانه این هفته خود به اعضای این نهاد وابسته به سازمان ملل، از محدودیت در بازرسی از مراکز هسته‌ای ایران و پاسخگو نبودن تهران به پرسش‌ها ابراز نگرانی کرده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز پنجشنبه در واکنش به این موضوع گفت: «بازرسی‌­های فراپادمانی» آژانس متوقف شده است، اما بازرسی­‌های پادمانی انجام می‌شود. به گفته بهروز کمالوندی، ایران درخواست گروسی برای سفر به این کشور را معلق نگه داشته و فعلا در برابر این درخواست موضع مثبت یا منفی اتخاذ نکرده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، مذاکرات وین یکی از مسائل مورد بحث در گفت‌وگوی تلفنی امروز حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، با زیگرید کاگ، وزیر امور خارجه هلند، بوده است. جزئیات بیشتری از گفت‌وگوی این دو در این باره منتشر نشده است.

وزیر خارجه ایران روز پنجشنبه همچنین در گفت‌و‌گوی تلفنی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در خصوص مذاکرات برجام گفت: در حال بررسی های لازم درباره مذاکرات وین هستیم.

وی افزود: طرفهای مذاکره باید با درکی واقع بینانه به وین بیایند و حقوق و منافع ملت ایران را مورد توجه جدی قرار دهند و مذاکراتی از نظر ما قابل قبول است که نتیجه ملموسی در پی داشته باشد.