دستیار سلطنتی بریتانیا: حمایت ملکه الیزابت از جنبش «جان سیاهان مهم است»

هری و مگان اوایل سال جاری (۲۰۲۱) خانواده سلطنتی را به نژادپرستی متهم کردند

الیزابت دوم، ملکه بریتانیا- AARON CHOWN / POOL / AFP

به گفته یکی از کارکنان دربار بریتانیا، جنبش «جان سیاهان مهم است» «بدون شک» مورد حمایت ملکه و خانواده سلطنتی است.

سر کن اولیسا، اولین سیاه‌پوستی که به مقام لرد نایب لندن [نماینده پادشاه در شهر لندن] رسیده است، در مصاحبه‌ای با تلویزیون شبکه ۴ بریتانیا گفت که از زمان قتل جورج فلوید به دست پلیس آمریکا در ماه مه ۲۰۲۰ که موجی تاریخی از اعتراض‌های ضدنژادپرستی در سراسر جهان با عنوان «جان سیاهان مهم است» را به پا کرد، درباره «موضوع داغ» نژادپرستی بین او و اعضای خانواده سلطنتی بحث شده است.

او گفت که خانواده سلطنتی به طور جدی به رفع موانع نژادی در بریتانیا اهمیت می‌دهند.

این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که دوک و دوشس ساسکس در مصاحبه با اپرا وینفری در اوایل سال جاری (۲۰۲۱) خانواده سلطنتی را به نژادپرستی متهم کردند.

سر کن گفت: «من از حادثه جورج فلوید به این سو به ویژه در ۱۲ ماه گذشته با خانواده سلطنتی درباره موضوع نژاد صحبت کرده‌ام. این مبحث داغی برای گفت‌وگو است. سوال این است که چه کار بیشتری می‌توان انجام داد تا جامعه به حذف این موانع هدایت شود. آن‌ها [اعضای خانواده سلطنتی] بسیار علاقه‌مندند که ملت را با ارزش‌های واحد به هم پیوند دهند.»

سر کن در پاسخ به این سوال که آیا دربار از «جان سیاهان مهم است» پشتیبانی می‌کند، گفت: «پاسخ بدون‌شک آری است.»

 در ژانویه ۲۰۲۰، در جریان یک مصاحبه تلویزیونی جنجالی، شاهزاده هری و مگان مارکل درباره تصمیم خود مبنی بر برکناره‌گیری از مسئولیت‌های سلطنتی سخن گفتند. مگان گفته بود یکی از اعضا خانواده سلطنتی که نه ملکه است و نه دوک ادینبورگ، قبل از تولد پسرش آرچی، نگرانی‌هایش درباره رنگ پوست او را با هری مطرح کرده است.

این زوج همچنین اظهار داشتند که نژادپرستی می‌تواند عاملی برای تصمیم آن‌ها مبنی محروم نگاه داشتن آرچی، اولین نتیجه دورگه ملکه، از حفاظت امنیتی و عنوان شاهزاده بوده باشد.

ملکه بعدا بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که درباره مسائل طرح‌شده به صورت خصوصی و خانوادگی گفت‌وگو خواهد شد، اما «ممکن است که در یادآوری برخی از خاطرات اختلاف نظر وجود داشته باشد». هم‌زمان، دوک کمبریج بلافاصله پس از پخش آن مصاحبه از خانواده سلطنتی دفاع کرد و گفت: «ما به هیچ وجه یک خانواده نژادپرست نیستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، کاخ باکینگهام بیانیه‌ای مبنی بر اینکه تنوع [نژادی] کارکنان دربار «از آنچه مطلوب است، فاصله دارد» منتشر کرده است. آمارها نشان داده بود که اقلیت‌های قومی تنها  ۸.۵ درصد کارکنان دربار را تشکیل می‌دهد.

خانواده سلطنتی در اوایل سال ۲۰۲۰، پیش از پخش مصاحبه اپرا وینفری، استراتژی خود در خصوص تنوع نژادی را تغییر داد و به طور جدی بر اهمیت سهیم کردن قومیت‌ها در فرایند استخدام برای کار در دربار تاکید کرد.

مصاحبه با سر کن ساعت هفت بعدازظهر جمعه شب در برنامه «بلک تو فرانت» شبکه ۴ بریتانیا پخش می‌شود. این برنامه را تیمی از مجریان و گزارشگران سیاه‌پوست تهیه کرده‌‌اند.

سر کن به این برنامه گفته است که او از پس از آتش‌سوزی برج گرنفل، جایی که در سال ۲۰۱۷ مرگبارترین آتش‌سوزی انگلستان در دهه‌های اخیر در ساختمانی چند طبقه رخ داد، به ملکه توصیه کرده بود از آنجا دیدار کند.

او گفت: «به یاد دارم که هنگام دیدار ملکه احساس ترس و اضطراب داشتم. نمی‌دانستیم که آیا او را هو می‌کنند یا چیزی به طرفش پرتاب می‌کنند یا اتفاقاتی از این دست رخ می‌دهد. اما وقتی از اتومبیل پیاده شد همه دست می‌زدند.»

گزارش تکمیلی توسط پرس اسوسیشن

© The Independent

بیشتر از جهان