نوشداروی واردات واکسن پس از مرگ شهروندان؛ ۴۴۵ نفر دیگر جان باختند 

با وجود تسریع واردات واکسن، کرونا همچنان در ابعاد وسیع قربانی می‌گیرد

تاکنون ۴۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن کرونا وارد کشور شده است‌ـ ATTA KENARE / AFP

در شبانه‌روز منتهی به جمعه ۱۹ شهریور، ۴۴۵ نفر در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و بیش از ۲۱ هزار بیمار جدید شناسایی شدند. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از این تعداد حدود ۳۰۰۰ نفر نیاز به بستری داشتند. در عین حال، بیش از ۷۰۰۰ بیمار بدحال در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. بنا بر آمار رسمی، تاکنون ۱۱۳ هزار و ۳۸۰ نفر قربانی کرونا شده‌اند و در حال حاضر، ۲۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۴۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۵۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. 

تسریع واردات واکسن

روز جمعه، مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک، اعلام کرد تاکنون ۴۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن کرونا وارد کشور شده است و تعداد واکسن‌های وارداتی شهریور و مرداد امسال بیشتر از دیگر ماه‌ها بوده است و در شهریور، حدود ۲۰ میلیون دوز واکسن وارد کشور شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در مرداد نیز ۱۳ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۱۰ دوز واکسن وارد شد. به‌عبارت‌ دیگر، از مجموع واکسن‌های وارداتی، ۴۳ درصد در شهریور و ۲۹ درصد در مرداد وارد شده است. این آمار نشان می‌دهد که مقام‌های جمهوری اسلامی پس از ناکامی در تولید داخلی واکسن و وعده‌های بی‌سرانجام، اقدام به واردات واکسن کرده‌اند.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیمه‌شب پنجشنبه ۱۸ شهریور، در جلسه ستاد مبارزه با کرونا در قزوین گفت: «در شرایطی که دولت را تحویل گرفتیم، اصلا واکسن نداشتیم و شنیده‌ بودیم که می‌گفتند به ما واکسن نمی‌دهند، اما از جایی که فکر نمی‌کردیم خداوند نعمت‌های خود را رساند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بهرام عین‌اللهی با بیان اینکه به دنبال «باران واکسن» بودیم اما «سیل واکسن» جاری شد، گفت: «تا پایان شهریورماه، ۵۰ میلیون دوز واکسن دیگر وارد کشور می‌شود که می‌تواند واکسیناسیون را به سطح مطلوبی برساند.» 

سعید نمکی، وزیر بهداشت دولت دوازدهم، بارها مدعی شده بود که کشورهای «دوست» واکسن‌های خود را به ایران نمی‌دهند و در ارسال محموله‌های واکسن «بدعهدی» می‌کنند. با این حال، پس از اوج‌گیری موج پنجم کرونا و بالا گرفتن انتقادها به منع واردات واکسن به کشور، برخی از نمایندگان مجلس و سازمان‌های مرتبط فاش کردند که واردات واکسن به کشور به پشتوانه واکسن‌های داخلی و روسی متوقف شده است. 

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در گفت‌وگو با رادیو جوان اعتراف کرد که توقف واردات واکسن به دلیل واکسن‌های داخلی بوده است. حشمت‌الله فلاحت پیشه، نماینده سابق مجلس، نیز گفت که ایران به پشتوانه واکسن‌های روسی، دست رد به همه واکسن‌های دنیا زد. 

محمدحسن قوسیان مقدم، سخنگوی جمعیت هلال‌احمر، نیز در یک برنامه تلویزیونی گفت که وزارت بهداشت تا فروردین امسال اجازه واردات واکسن را صادر نکرد. مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، افشا کرد که وزارت بهداشت مانع واردات شش میلیون واکسن از طریق بخش خصوصی شد. 

وعده بی‌سرانجام واکسن داخلی 

حالا آمار قربانیان ویروس کرونا بر اساس اعلام رسمی از مرز 113 هزار نفر گذشته است و به گفته وزیر بهداشت، این تعداد از قربانیان هشت سال جنگ ایران و عراق بیشتر است.

عین‌اللهی در حالی مرگ روزانه ۶۰۰ نفر به دلیل بیماری را «فاجعه» دانست که خود نیز در زمستان ۱۳۹۹، نامه منع واردات واکسن به کشور را امضا کرده بود. آماری که وزارت بهداشت از قربانیان ویروس کرونا ارائه می‌دهد بر اساس معیارهای قطعی تشخیص است و بنا بر تایید مسئولان این وزارتخانه از جمله ایرج حریرچی، آمار واقعی جان‌باختگان دو تا سه برابر آمار رسمی است. 

واردات واکسن به کشور در شرایطی سرعت گرفته است که بسیاری از خانواده‌ها در غم از دست دادن عزیزان خود سوگوار شده‌اند و هزاران نفر از شهروندان ایرانی جان خود را از دست دادند. 
 
ابراهیم رئیسی در حالی ادعا می‌کند که واکسیناسیون مردم را در اولویت قرار داده است که محمد مخبر، معاون اول او، به‌عنوان رئیس «ستاد اجرایی فرمان امام» با ادعای بی‌پایه و اساس تولید ۵۰ میلیون دوز واکسن، در مرگ‌ هزاران شهروند ایرانی در اثر ابتلا به کرونا نقش داشته است.

او اردیبهشت امسال در نامه‌ای خطاب به علی خامنه‌ای، مدعی شده بود ستاد اجرایی فرمان امام به‌زودی به یکی از قطب‌های تولید واکسن در جهان تبدیل خواهد شد و در پاییز ۱۴۰۰، صادرات واکسن را آغاز می‌کند. اما حالا تعداد واکسن‌های تولیدی برکت تنها حدود پنج میلیون دوز است. ستاد اجرایی فرمان امام نهادی زیرمجموعه رهبر جمهوری اسلامی است که در فعالیت‌های اقتصادی کلان نقش دارد.