هشدار سازمان ملل در مورد پیامدهای ادامه توقیف دارایی‌های ارزی افغانستان

از کشورهای همسایه افغانستان، از جمله ایران، نیز برای حضور در این نشست دعوت شده است

REUTERS

نماینده سازمان ملل متحد در امور افغانستان در نشست عصر پنجشنبه شورای امنیت برای بررسی آخرین تحولات افغانستان، در مورد پیامدهای ادامه توقیف دارایی‌های ارزی افغانستان هشدار داد.

دستور کار این نشست بررسی امکان تمدید ماموریت سازمان ملل در افغانستان برای ارائه کمک‌های بشردوستانه و ارتقای وضعیت حقوق بشر در این کشور، از جمله برابری جنسیتی، عنوان شده است.

علاوه بر دبورا لاینز نماینده سازمان ملل در امور افغانستان، ملاله یوسف‌زی فعال پاکستانی حقوق زنان و واشما فروغ فعال حقوق بشر افغانستانی، از طریق ارتباط ویدئویی در این جلسه شرکت کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لاینز، با اشاره به مسدود شدن دارایی‌های افغانستان و مبالغ اهدایی برخی کشورها، تاکید کرد انتقال فوری پول برای «پیشگیری از فروپاشی کامل نظام اقتصادی و اجتماعی» این کشور ضروری است.

وی در ادامه هشدار داد که ادامه قطع دسترسی به این پول‌ها، منجر به افت شدید اقتصادی در افغانستان خواهد شد که میلیون‌ها تن دیگر از مردم این کشور را به ورطه فقر و گرسنگی خواهد کشاند.

نماینده سازمان ملل در امور افغانستان همچنین گفت که طالبان وزارت امور زنان را منحل کرده و ضمن تعطیلی دفاتر این وزارتخانه در سراسر کشور، گروه‌های غیرانتفاعی زنان را نیز هدف گرفته است.

نماینده ایرلند در سازمان ملل به عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت، ریاست جلسه را بر عهده داشت. از کشورهای همسایه افغانستان، از جمله ایران، نیز برای حضور در این نشست دعوت شده است.