در تظاهرات هرات دو نفر کشته و هشت تن زخمی شدند

طالبان برای متفرق ساختن معترضان دست به شلیک گلوله زدند

هم‌زمان با برگزاری تظاهرات در گوشه و کنار افغانستان از جمله کابل، شهروندان هرات نیز روز سه‌شنبه در مرکز این شهر دست به تظاهرات زدند. صدها تن از شهروندان هرات درحالی‌که شعارهای مرگ بر پاکستان، زنده‌باد مقاومت ملی و پاکستان از کشور ما بیرون شو را سر می‌دادند، به‌سوی استانداری هرات راهپیمایی کردند. تعدادی از این تظاهرکننده‌ها در صحبت با رسانه‌ها گفتند که «پاکستان پشت سر همه بدبختی‌های افغانستان است». این شهروندان افغانستان همچنان از طالبان می‌خواستند که مشکل پنجشیر را با گفت‌وگو حل کند. نه این‌که به مردم پنجشیر حمله کند.

 بااین‌حال تظاهرات شهروندان هرات مانند کابل نیز به خشونت گرایید، جنگجویان طالبان برای متفرق کردن مردم از اطراف ساختمان استانداری هرات، دست به شلیک و تیراندازی زدند؛ اما این بار شلیک‌ها هوایی نبود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در اثر تیراندازی طالبان به‌سوی معترضان، دو تن کشته و هشت تن زخمی شده‌اند. منابع بیمارستان مرکزی هرات به رسانه‌ها گفته‌اند دو کشته و چندین زخمی به این بیمارستان انتقال داده‌شده‌اند. به گفته مسئول بخش عاجل (اورژانس) بیمارستان مرکزی هرات، وضعیت تعدادی از زخمی‌های این رویداد، وخیم است.

 تعدادی از شهروندان هرات مشاهدات خود را از حمله طالبان به تظاهرات در شبکه‌های اجتماعی هم رسانی کردند. یک تن از شهروندان هرات در صفحه فیس‌بوکش نوشته است «با مادرم یکجا برای تظاهرات به کنار ساختمان استانداری هرات رفته بودیم که علیه پاکستان شعار بدهیم؛ اما نوکران پاکستانی بالای ما شلیک کردند. تیراندازی به‌اندازه‌ای شدید بود که من مادرم را گم کردم.»

همچنان گفته می‌شود مرتضی صمدی، از فعالین مدنی هرات و از جمله برگزارکننده‌های تظاهرات امروز هرات، توسط طالبان بازداشت‌شده و به‌جای نامعلوم برده شده است.

طالبان بااینکه قبل از این گفته بودند که اعتراض و تجمع‌های اعتراضی حق مردم است؛ اما بااین‌حال با اعتراض‌های مردم برخورد خشن داشته‌اند.

گروه طالبان می‌گویند در پشت این حرکت‌های اعتراضی خارجی‌ها هستند. ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان در نشست خبری سه‌شنبه شب، به رسانه‌ها گفت که کشورهای خارجی مردم افغانستان را تحریک می‌کنند تا علیه دولت طالبان شورش و تظاهرات به راه بیندازند.

اما مردم می‌گویند، آنان برای به دست آوردن حقوق خود دست به راه‌پیمایی و اعتراض زده‌اند. آنان می‌گویند با سلطه طالبان بر افغانستان بخشی از حقوق شهروندی آنان توسط طالبان نقض شده است. از جمله زنان اجازه کار و فعالیت را از دست داده‌اند.

قبل از این چندین تجمع و راهپیمایی از سوی زنان صورت گرفت که خواهان اعاده حقوقشان در دولت طالبان شده بودند. بااین‌حال تجمع زنان نیز در افغانستان از تعرض طالبان به دور نماند و آنان یک تعداد از فعالین مدنی را که در این اعتراضات شرکت کرده بودند زخمی ساختند.