عربستان سعودی از انتشار اسناد محرمانه مربوط به ۱۱ سپتامبر استقبال کرد

ریاض بر حمایت از انتشار کامل هرگونه اسناد و مدارک مرتبط با تحقیقات آمریکا درباره حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تاکید کرده است

عربستان سعودی هرگونه دخالت در حملات ۱۱ سپتامبر را رد می‌کند-SETH MCALLISTER / AFP

سفارت عربستان سعودی در واشنگتن، در بیانیه‌ای از انتشار اسناد محرمانه مربوط به حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا، استقبال کرد.

در این بیانیه آمده است که از زمان وقوع حملات در ۲۰ سال پیش، رهبری سعودی همواره خواستار انتشار تمامی اسناد مرتبط با تحقیقات ایالات متحده آمریکا درباره حملات شده است.

این بیانیه اظهار داشت: «پادشاهی عربستان سعودی همواره خواستار شفافیت درباره تراژدی ۱۱ سپتامبر بوده است. و همانگونه که تحقیقات قبلی از جمله تحقیقات کمیسیون ۱۱ سپتامبر و انتشار اسناد ۲۸ صفحه‌ای نشان داده، هیچ مدارک و شواهدی نیست که نشان دهد دولت سعودی یا مقام‌هایش درباره حمله تروریستی اطلاعات قبلی داشته و یا در طراحی و اجرای آن نقشی داشته‌اند.»

پیشتر در روز جمعه ۱۲ شهریور، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا،  قانونی اجرایی را امضا کرد که از وزارت دادگستری و سایر نهادهای دولت فدرال می‌خواهد اسناد مربوط به تحقیقات پلیس فدرال (اف بی آی) در مورد این حملات را بررسی کنند و آن‌هایی را که ممکن است از طبقه‌بندی محرمانه خارج کنند.

این تصمیم آقای بایدن حدود یک ماه پس از آن است که قریب ۱۸۰۰ نفر از آسیب‌دیدگان یازده سپتامبر با انتشار نامه‌ای از بایدن خواستند برای مراسم سالگرد این حملات از محل فاجعه در شهر نیویورک دیدن نکند مگر در صورت انتشار برخی اسناد که دولت پیش از این جلوی آن‌را گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیانیه عربستان سعودی تاکید می‌کند که هرگونه اتهام‌زنی درباره همدستی عربستان سعودی، تماما کذب است.

در بیانیه‌ عربستان سعودی تاکید شده که این کشور در دوران چهار ریاست جمهوری در آمریکا، همواره حملات ۱۱ سپتامبر در خاک آمریکا را محکوم کرده و از هیچ تلاشی برای مقابله با تروریسم فروگذار نکرده است.

بیانیه حاکمیت عربستان سعودی تاکید می‌کند که این کشور شریک عمده ایالات متحده آمریکا در مقابله با تروریسم است. بیانیه می‌گوید:‌ «دو کشور با داعش در عراق و سوریه مقابله کرده و ضربات سختی را به القاعده در شبه‌‌جزیره عربستان و داعش در یمن وارد آورده‌اند.»

این اطلاعیه همچنین می‌گوید که خروج قبلی اسناد مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر از حالت محرمانه، مانند مدارک ۲۸ صفحه‌ای، تاییدی است بر یافته‌های کمیسیون ۱۱ سپتامبر مبنی بر این که عربستان سعودی هیچ ارتباطی با جنایت ندارد.

عربستان سعودی همچنین بر حمایت خود از انتشار کامل هرگونه اسناد و مدارک مرتبط با تحقیقات آمریکا درباره حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تاکید و ابراز امیدواری کرده که انتشار کامل اسناد «یک بار برای همیشه» به اتهامات علیه عربستان سعودی خاتمه دهد.

بیشتر از جهان