وزیر خارجه آمریکا: به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که بازگشت به برجام منفعتی نخواهد داشت

بلینکن: هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم ولی مهلت انجام مذاکرات بی‌پایان نخواهد بود

Olivier Douliery/Pool via REUTERS

آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده که به آلمان سفر کرده است، روز چهارشنبه در واکنش به عدم اعلام آمادگی ایران برای ازسرگیری مذاکرات احیای برجام در وین گفت، به نقطه‌ای نزدیک می‌شویم که دیگر بازگشت به پیروی کامل از برجام منافعی که قبلا داشت را تامین نخواهد کرد.

وی در یک نشست خبری مشترک با همتای آلمانی خود در برلین با بیان این که هیچ تاریخی تعیین نکرده‌ایم گفت، با توجه به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، آمریکا در حال نزدیک شدن به نقطه‌ای است که بازگشت به پیروی از برجام دیگر منفعتی که این توافق دربر داشت را حاصل نخواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بلینکن در ادامه گفت البته هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم، اما باید توجه داشت مهلت انجام مذاکرات بی‌پایان نخواهد بود.

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان نیز در ارتباط با گزارش روز گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت، با وجود آن که به نظر می‌رسد ایران در حال خدشه‌دار کردن تعهدات هسته‌ای خود است، اما هنوز معتقدیم که می‌توان با مذاکره به نتیجه برسیم.

وی افزود در گفت‌وگوی اخیرا خود با وزیر امور خارجه جدید ایران به او گفتم بازگشت به برجام هنوز امکان‌پذیر است.

مذاکرات غیرمستقیم جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده با وساطت اتحادیه اروپا و حضور سایر اعضای باقی‌مانده توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ پس از برگزاری شش دور، خرداد ماه گذشته متوقف شد و با وجود تشکیل دولت جدید در ایران هنوز مشخص نیست چه زمانی ازسرگرفته خواهد شد.