کوبا اولین کشور دنیا که به کودکان نوپا واکسن کرونا می‌زند

روز دوشنبه کوبا اولین کشور جهان شد که کودکان را از سن دوسالگی علیه ویروس کرونا مایه‌کوبی می‌کند

کشورهای دیگری از جمله چین و شیلی هم که کاربرد واکسن برای کودکان خردسال را تایید کرده‌اند-YURI CORTEZ / AFP

روز دوشنبه کوبا اولین کشور جهان شد که کودکان را از سن دوسالگی علیه ویروس کرونا مایه‌کوبی می‌کند.

کشور جزیره‌ای کوبا از واکسن‌های ساخت خودش «آبدالا» و «سوبرانا» برای مصون‌سازی کودکان دو تا هجده‌ساله استفاده می‌کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، برنامه مایه‌کوبی کوبا برای کودکان بالای دوازده سال روز جمعه شروع شد و واکسیناسیون کودکان دو تا یازده ساله روز دوشنبه آغاز شد.

به ادعای موسسه «فینلی»، تولیدکننده دولتی واکسن که به تکمیل واکسن سوبرانا کمک کرده است، این واکسن‌ها در مرحله آزمایشی برای کودکان بی‌خطر بوده‌اند.

این موسسه همچنین ادعا کرد که واکسن‌ها در کودکان واکنش ایمنی قوی‌تری نسبت به بزرگ‌سالان ایجاد کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما هیچ‌یک از دو واکسن هنوز از سوی سازمان جهانی بهداشت تائید نشده‌اند. درحالی‌که اثربخشی آن‌ها بیش از نود درصد اعلام شده است، اطلاعات مربوط به واکسن‌ها در نشریات مورد بررسی کارشناسان هنوز منتشر نشده‌اند.

کشورهای دیگری از جمله چین و شیلی هم که کاربرد واکسن برای کودکان خردسال را تایید کرده‌اند هنوز مایه‌کوبی را آغاز نکرده‌اند.

با ورود سویه دلتا، کوبا شاهد اوج‌گیری موارد ابتلا به کرونا بوده که نظام بهداشتی کشور را به سرحد توان خود رسانده است. به گزارش رویترز، در یک هفته گذشته، کوبا روزانه میان ۶۵۰۰ و ۷۰۰۰ مورد ابتلا و هفتاد تا هشتاد مورد مرگ ثبت کرد.

به گفته دانشگاه جانز هاپکینز، در طول همه‌گیری، بیش از ۶۹۰ هزار مورد ابتلا به کرونا در کوبا ثبت شد که یک سوم آن تنها در یک ماه گذشته گزارش شده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک سوم کل ۵۷۰۰ مورد مرگ طی فراگیری در یک ماه گذشته رخ داده است.

با افزایش آمار ابتلا و تعطیلی صنعت گردشگری در کنار تحریم‌های آمریکا، کوبا دچار کمبود بسیاری از اقلام از خوراک تا دارو گرفته تا قطعات و مواد لازم برای نیروگاه‌ها و بخش کشاورزی شده است.

کشور کمونیستی کوبا قصد دارد برای فصل گردشگری که از ماه نوامبر آغاز می‌شود بیماری را مهار کند و در همین حال اهالی کوبا امیدوارند فرزندانشان را دوباره به مدرسه بفرستند. بیشتر مدارس از مارس سال ۲۰۲۰ تعطیل بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به دلیل نبود دسترسی همگانی به اینترنت، دانش‌آموزان از طریق تلویزیون درس می‌خوانند و تا زمانی که کودکان واجد شرایط واکسینه شوند، همچنان از راه دور درس خواهند خواند.

به گزارش رویترز، در حال حاضر حدود پنجاه درصد از جمعیت ۱۱.۳ میلیون نفری کوبا حداقل یک نوبت واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و حدود ۳.۵ میلیون نفر به طور کامل واکسینه شده‌اند.

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان