ترکیه و قطر در تلاش برای ازسرگیری پروازهای مسافری به فرودگاه کابل

طالبان تاکید کرده‌اند که هیچ نیروی خارجی نباید در فرودگاه حضور داشته باشد

پروازهای داخلی شرکت هوایی آریانا به داخل افغانستان آغاز شده است،  اما پروازهای خارجی هنوز متوقف است - صفحه فیس‌بوک شرکت هوایی آریانا

قطر و ترکیه در تلاش برای ازسرگیری پروازهای مسافری از فرودگاه کابل هستند.

وزرای خارجه قطر و ترکیه اما گفتند که این امر بستگی به موافقت طالبان دارد که به تازگی در افغانستان به قدرت رسیده‌اند.

به گزارش رویترز، شیخ محمد بن عبدالرحمن الثانی، وزیر خارجه قطر، روز سه شنبه پس از دیدار با همتای ترکیه‌ای خود گفت که هر دو کشور در فرودگاه کابل گروه‌های فنی دارند.

او در نشست خبری مشترکی با مولود چاوش‌اغلو گفت: «امیدواریم که در چند روز آینده بتوانیم به جایی برسیم که فرودگاه برای پروازهای مسافری و نیز رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه آماده شود.»

ترکیه گفته است که پیش از آن که پروازهای مسافری دوباره راه بیفتد، آسیب‌هایی که به باندها، برج‌ها و پایانه‌های فرودگاه وارد آمده باید ترمیم شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود که به دلیل این آسیب‌ها، خلبان‌هایی که از این فرودگاه پرواز می‌کنند یا در آن فرود می‌آیند، تنها متکی به دید چشم خود هستند.

چاوش‌اغلو به شبکه تلویزیونی ان‌تی‌وی ترکیه گفت که آنکارا و دوحه مشغول همکاری‌اند تا پروازهای مسافری و انسان‌دوستانه هر چه زودتر از سر گرفته شود. «برای هر دو این هدف‌ها، مهمترین مسئله امنیت است.»

ترکیه می‌گوید که قصد دارد برای حفاظت از هر گروهی که به فرودگاه اعزام می‌کند امنیت تامین کند، اما طالبان تاکید کرده‌اند که هیچ نیروی خارجی نباید در فرودگاه حضور داشته باشد.

چاوش‌اغلو پیشنهاد کرد که این ماموریت به یک شرکت امنیتی خصوصی محول شود. «در آینده، اگر همه چیز در افغانستان راه بیفتد و نگرانی امنیتی رفع شود، نیروهای افغان می‌توانند این کار را انجام دهند...اما در حال حاضر هیچ‌کس مطمئن نیست. هیچ اعتمادی وجود ندارد.»

به گفته وزیر خارجه ترکیه، هیئتی متشکل از نوزده تکنیسین این کشور در فرودگاه کابل مشغول همکاری با یک تیم قطری است.