درخواست طالبان از آنکارا برای ارائه کمک‌های فنی برای اداره فرودگاه کابل

آغاز عملیات خروج نظامیان ترکیه از افغانستان

ترکیه در تلاش‌های اخیر کشورهای خارجی برای تخلیه نظامیان و غیرنظامیان از کابل، نیز مشارکت داشته است-HANDOUT / TURKISH DEFENCE MINISTRY / AFP

وزارت دفاع ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد که به دنبال درخواست طالبان از آنکارا برای ارائه کمک‌های فنی برای اداره فرودگاه کابل، ارتش آن کشور عملیات خروج نظامی از افغانستان را آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «بعد از تماس‌های گوناگون و ارزیابی وضعیت و شرایط جاری، خارج کردن نیروهای ترکیه آغاز شده است.»

دولت رجب طیب اردوغان در ماه‌های گذشته بارها گفته بود که با در اختیار گرفتن کنترل افغانستان از سوی گروه طالبان، در صورتی که درخواست شود، ترکیه حضور خود را در فرودگاه کابل حفظ خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دو مقام ترکیه به رویترز گفته‌اند که طالبان از آنکارا خواسته است تا پس از خروج نظامیان خارجی، به آن گروه برای اداره فرودگاه کابل کمک فنی ارائه دهند، اما اصرار کرده است که نظامیان ترک هم باید تا ۳۱ اوت از افغانستان بروند.

یکی از این مقام‌ها که هویتشان در گزارش رویترز مشخص نشده است، در گفت‌وگو با آن خبرگزاری گفته است که این درخواست مشروط طالبان از ترکیه، آنکارا را در موقعیت دشواری برای تصمیم‌گیری قرار می‌دهد.

ترکیه یکی از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، است که در چارچوب ماموریت این اتحادیه نظامی غربی در افغانستان حضور نظامی داشت، و هنوز چندصد تن از نظامیان آن در افغانستان باقی مانده‌‌اند.

ترکیه در تلاش‌های اخیر کشورهای خارجی برای تخلیه نظامیان و غیرنظامیان از کابل، نیز مشارکت داشته است.