مدارس در ترکیه بازگشایی شد

با واکسیناسیون ۷۰ درصد جمعیت ترکیه، ورود به مکان‌های عمومی بدون کارت واکسن ممنوع شد

دولت ترکیه برای حدود ۵۸ هزار مدرسه در این کشور بودجه‌ای معادل ۶۵۰ میلیون لیر اختصاص داده است - Adem ALTAN / AFP

هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی جدید در ترکیه، ورود به مکان‌های عمومی و تفریحی در شهرهای این کشور بدون همراه داشتن کارت واکسن یا گواهی جواب منفی آزمایش کرونا ممنوع اعلام شد.

تاکنون بیش از ۷۹ درصد جمعیت کشور ترکیه دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و حدود ۶۲ درصد نیز با تزریق دوز دوم به طور کامل واکسینه شده‌اند و در روز دوشنبه، ۱۵ شهریور، دانش‌آموزان ترکیه‌ای پس از حدود یک سال و نیم دوری از کلاس‌های درس، سال تحصیلی جدید را با حضور در مدارس آغاز کردند.

۱۸ میلیون دانش‌آموز ترکیه‌ای در حالی به استقبال سال تحصیلی جدید رفتند که از ماه‌ پیش واکسیناسیون کودکان بالای ۱۲ سال نیز در این کشور در دستور کار قرار گرفته است. با این حال، آموزش و پرورش ترکیه یک کتابچه ۲۴ صفحه‌ای آماده کرده و در اختیار مدارس قرار داده است که راهنمای پیشگیری از اوج‌گیری کووید-۱۹ پس از بازگشایی مدارس است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، دولت ترکیه برای حدود ۵۸ هزار مدرسه در این کشور بودجه‌ای معادل ۶۵۰ میلیون لیر اختصاص داده است تا مدارس بتوانند ماسک و موادضدعفونی‌کننده و بهداشتی تهیه کنند. همچنین برای اطمینان از موارد ایمنی و بهداشتی، ۱۱۳ هزار نیروی خدماتی استخدام شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر اعلام وزارت آموزش و پرورش، با وجود بازگشایی مدارس معلمان و دانش‌آموزان نمی‌توانند در کلاس‌ها و حیاط مدرسه تجمع کنند. هم‌زمان با بازگشایی مدارس در ترکیه، اقدام‌های دیگری هم در جهت پیشگیری از اوج‌گیری کرونا در این کشور در حال انجام است.

بر اساس اعلام دولت ترکیه، از روز دوشنبه ششم سپتامبر، در سراسر ترکیه برای ورود به مراکزی مثل سینماها، سالن‌های تئاتر و کنسرت و وسایل حمل‌ونقل عمومی مثل اتوبوس، کشتی و هواپیما، همراه داشتن کارت واکسن یا آزمایش منفی کرونا الزامی است. در این گزارش آمده است که از ورود افرادی که هنوز دوره بیماری آنان به پایان نرسیده است یا واکسینه نشده‌اند یا آزمایش منفی کرونا ندارند، به وسایل حمل‌ونقل عمومی جلوگیری خواهد شد.

پیش از این نیز ورود به وسایل حمل‌ونقل عمومی در ترکیه به‌شرط داشتن «کد حس» امکان‌پذیر بود. این کد نشان‌دهنده وضعیت ابتلای فرد به کرونا با توجه به مراجعه او به مراکز درمانی است.

با وجود اقدام‌های سریع دولت ترکیه برای واکسیناسیون عمومی، جریان ضدواکسن در این کشور همچنان دست از تبلیغ برنداشته است. وزارت بهداشت ترکیه واکسیناسیون عمومی را از دی ماه ۱۳۹۹ آغاز و اولویت خود را تامین سلامت شهروندان با واردات زودهنگام واکسن اعلام کرد. مقام‌های ترکیه می‌گویند پس از اطمینان از واکسیناسیون مردم، واکسن داخلی این کشور نیز به تولید انبوه می‌رسد و در اختیار دیگر کشورها قرار می‌گیرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، پیش‌تر گفته بود، واکسن ملی کرونا این کشور با در نظر گرفتن «دسترسی همگان» و برای استفاده همه جوامع بشری ارائه خواهد شد.

بیشتر از جهان