به‌کارگیری فناوری واکسن آکسفورد-آسترازنکا در تولید واکسن ضدسرطان

 اولین مرحله آزمایش بالینی این واکسن روی انسان اواخر سال جاری میلادی اجرا خواهد شد

Vincenzo PINTO / AFP

محققان مشغول به‌کار‌گیری فناوری تولید واکسن آکسفورد آسترازنکا برای دست‌یابی به دارویی هستند که به درمان سرطان کمک می‌کند.

محققان دانشگاه آکسفورد و موسسه سرطان‌پژوهی لودویگ، واکسنی دو نوبتی تولید کرده‌اند که معتقدند قادر به از بین بردن غده‌های سرطانی درون بدن انسان است.

آزمایش این واکسن روی موش‌ها، نشان داد که باعث افزایش یاخته‌های ضدتومور CD8+T می‌شود که جلو رشد غده‌ها را می‌گیرد، آن‌ها را کوچکتر می‌کند، و مدت بقای بیمار و احتمال نجات وی را افزایش می‌دهد.

این دارو همچنین موجب واکنش بهتر بدن به ایمنی‌درمانیِ ضدِ پی‌دی-۱ (anti-PD-1 immunotherapy ) می‌شود که سیستم ایمنی بدن خود فرد را علیه غده سرطانی می‌شوراند. آن واکنش در وضعیت عادی اغلب کارساز نیست، زیرا مقدار یاخته‌های تی در بدن برخی بیماران کم است.

این گروه تحقیقاتی، واکسن سرطان را با دو نوع ناقل ویروسی اولیه و تقویت‌شده ساخته‌اند که یکی از آن‌ها در تولید واکسن کووید به کار رفته بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برای اطمینان از این که واکسن جدید دقیقاً یاخته‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهد، آن را به‌گونه‌ای ساخته‌اند که پروتئین‌های نوع مگا (MAGE-type proteins) را نیز که در سطح آن یاخته‌ها هستند، بیابد و زیر ضرب بگیرد.

 اولین مرحله آزمایش بالینی این واکسن روی انسان اواخر امسال اجرا خواهد شد و واکسن به ۸۰ بیمار مبتلا به سرطان ریه تزریق خواهد شد که سلول‌های نه‌چندان کوچک سرطانی در ریه‌های خود دارند.

بنویت فان دن ایند از مؤسسه تحقیقات سرطان لودویگ، می‌گوید: «با توجه به نتایج پژوهش‌های پیشین می‌دانستیم که وجود پروتئین‌های نوع مگا بر سطح یاخته‌ها، نشانه سرطانی بودن آن‌هاست و موجب جذب یاخته‌های ایمنی بدن می‌شود که غده‌ها را از بین می‌برند.»

«واکسن سرطان اگر پروتئین‌های مگا را هدف بگیرد بهتر است تا پادژن‌های سرطانی را، زیرا این پروتئین‌ها بر سطح انواع مختلف غده‌ها وجود دارند. بدین ترتیب، از این روش می‌توان برای انواع مختلف سرطان استفاده کرد که احتمالاً سودمندتر خواهد بود.»

«ویژگی خاص این واکسن هدفگیری دقیق‌تر آن است، زیرا پادژن‌های نوع مگا در سطح بافت‌های عادی وجود ندارند و خطر بروز عوارض جانبی به علت حمله دستگاه ایمنی به یاخته‌های سالم، کاهش می‌یابد.»

© The Independent

بیشتر از بشنوید از