کاهش میزان پادتن کووید-۱۹ در سالمندان، لزوم تزریق واکسن یادآوری

«از پایان ماه ژوییه، میزان پادتن در خون افراد ۷۰ سال به بالا کاهش یافته است»

واکنش مصونیت سالمندان به عفونت‌های حاد در طول زمان کاهش می‌یابد- Norberto DUARTE / AFP

میزان پادتن  حاصل از واکسن کووید-۱۹ در افراد بالای ۷۰ سال رو به کاهش است و این سوال را پیش ‌می‌آورد که دولت بریتانیا واکسن‌های «یادآوری» را در چه مرحله‌ای عرضه خواهد کرد؟

داده‌های جدید از اداره آمار ملی بریتانیا نشان می‌دهد که هرچند هنوز میزان مصونیت در سالمندان بالا است، از تعداد افراد این رده سنی که پادتن کووید-۱۹ دارند کاسته می‌شود.  

گفته می‌شود شاخص ۹۴.۴ درصد افراد بالای ۸۰ سال که در ماه ژوئیه پادتن ضد ویروس کرونا داشتند، در حال حاضر به ۹۲ درصد کاهش یافته است.

کارشناسان معتقدند که این درصد همچنان سیر نزولی خواهد پیمود و برخی از ادامه این روند نزولی در ماه‌های زمستان نگرانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر کوئنتین فایوِلمَن از آزمایشگاه پزشکی لندن می‌گوید: «از آنجا که سالمندان و افراد آسیب‌پذیر نخستین افراد در صف واکسیناسیون بودند، به همین گونه در حالی که به فصل سرما نزدیک می‌شویم، آن‌ها نخستین کسانی‌اند که مصونیت خود را از دست می‌دهند. احتمال می‌رود موارد ابتلا به کووید-۱۹ در فصول پایيز و زمستان همراه با دیگر بیماری‌ها از جمله آنفلوآنزا افزایش یابد. افرادی که بیشترین آسیب‌پذیری را دارند، نباید مصونیت حیاتی خود را از دست بدهند. تاکنون تنها قشر یک درصدی آسیب‌پذیر جامعه که سیستم ایمنی بدنشان بسیار ضعیف است، برای دریافت سومین واکسن در نظر گرفته شده‌اند. حال در ماه سپتامبریم و همچنان منتظریم ببینیم چه افراد دیگری واکسن یادآوری را دریافت خواهند کرد.»

در گزارش روز چهارشنبه اداره آمار ملی آمده است: «تحقیقات ما نشان می‌دهد که در هفته‌های اخیر تا روز ۹ اوت ۲۰۲۱، درصد پادتن خون افراد بزرگسال حاکی از افزایش یا سطح بالای آن در تمام رده‌های سنی بوده است اما (میزان پادتن در خون) سالمندان در سراسر بریتانیا اندکی کاهش یافته است.»   

این گزارش می افزاید: «از پایان ماه ژوییه، میزان پادتن در خون افراد ۷۰ سال به بالا کاهش یافته است.»

روز چهارشنبه، کمیته مشترک واکسیناسیون و مصونیت (جِی‌سی‌وی‌آی) اعلام کرد که سومین دوز واکسن به حدود ۵۰۰ هزار نفر از آسیب‌پذیرترین شهروندان بریتانیا عرضه خواهد شد اما هیچ تصمیمی در مورد برنامه واکسیناسیون یادآوری فصل پایيز که مدت‌ها است همه در انتظار آن‌اند، اعلام نشده است.

از دانشمندان خواسته شده است تولید واکسن‌های یادآوری برای بزرگسالان را تسریع کنند. جرمی هانت، دبیر کمیته بهداشت و خدمات اجتماعی، گفته است که واکسن‌های بیشتر «به روشنی» در اسرائيل «موثر» بوده‌اند. او افزود: «به نظر می‌رسد الگوی روشن برای بریتانیا ارائه واکسن یادآوری نه تنها برای قشر آسیب‌پذیر بلکه برای همگان است.» 

پرفسور کارل هِنِگان، متخصص بیماری‌های واگیردار در دانشگاه آکسفورد، می‌گوید کاهش پادتن در سالمندان «چندان غیرمنتظره نبوده است». او به ایندیپندنت گفت: «با افزایش سن، سیستم ایمنی بدن هم به‌تدریج تضعیف می‌شود. به این روند تضعیف ایمنی گفته می‌شود که از حدود سن ۶۰ سالگی آغاز می‌شود.»

این بدان معنا است که واکنش مصونیت سالمندان به عفونت‌های حاد در طول زمان کاهش می‌یابد که نمونه آن را می‌توان در از دست رفتن «حافظه ایمونولوژیکی و مصونیت ناشی از واکسیناسیون و بیماری‌های پیشین» دید.

پرفسور دیوید اشپیل هالتر، کارشناس آمار در دانشگاه کمبریج، نیز می‌افزاید: «همانطور که اداره آمار ملی اعلام کرده است، شواهد حاکی از کاهش (مصونیت) در سالمندان است؛ هرچند آزمایش مثبت وجود پادتن همچنان در سطحی بسیار بالا قرار دارد.»

© The Independent