تاخیر در تزریق دوز دوم واکسن و مرگ بیش از ۲۰۰۰ سالمند

مسئولان وزارت بهداشت گفته بودند تاخیر در تزریق دوز دوم مشکلی ایجاد نمی‌کند

 ایرنا

دو هزار و ۴۹۰ تن در ایران پس از دریافت دوز دوم واکسن کرونا فوت کرده‌اند؛ این آمار ۷۵ برابر شاخص جهانی است. در گزارش مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت فاصله زمانی نامناسب میان دوزهای اول و دوم کرونا و در نظر نگرفتن نوع واکسن برای افراد مختلف عوامل موثر و مهم در ابتلا و مرگ‌ومیر افراد پس از تزریق دوز دوم واکسن اعلام شده‌اند.

علی شریفی زارچی، سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، در گزارشی تعداد افرادی را که علی‌رغم دریافت دو دوز واکسن، به کووید-۱۹ مبتلا و بستری شده یا جان باخته‌اند، منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری رکنا، بر اساس این گزارش دو هزار و ۴۹۰ نفر پس از دریافت دوز دوم واکسن فوت کرده‌اند و از این میان، دو هزار و ۷۲  نفر نیز دو هفته پس از دریافت دوز دوم واکسن جان خود را از دست داده‌اند و این در حالی است که بنا بر براوردها و آمارهای جهانی، دو هفته پس از دریافت دوز دوم واکسن، نرخ مرگ‌ومیر و نیاز به بستری شدن به شدت کاهش می‌یابد؛ اما این آمار در ایران ۷۵ درصد از شاخص جهانی بالاتر است.

در این گزارش آمده است که جواب آزمایش کرونا هزار و ۴۱۱ نفر از این افراد مثبت شده است. به‌ عبارت‌ دیگر، از هر یک میلیون نفری که دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، ۷۵۳ نفر فوت کرده‌اند و این ده‌ها برابر از آمار متوسط جهانی بیشتر است.

تعداد موارد ابتلا، بستری و مرگ‌ومیر در افرادی که دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند نیز از شاخص جهانی بالاتر است. بر اساس اطلاعات ارائه شده در گزارش مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات، تاکنون بیش از ۹۱ هزار نفر از کسانی که نوبت اول واکسن را دریافت کرده‌اند با علائم مشکوک به کووید-۱۹ به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند که از این تعداد بالغ‌ بر ۷۵ هزار نفر بستری شده‌اند. این گزارش می‌افزاید که هشت هزار و ۵۵۲ تن از بستری‌شدگان در حالی فوت کرده‌اند که نتیجه آزمایش کرونا پنج هزار و ۹۸ نفر آنان مثبت بوده است.

به گزارش مرکز اطلاعات وزارت بهداشت، استفاده از نشان‌های تجاری مختلف واکسن در مقاطع زمانی متفاوت بدون در نظر گرفتن سن، شغل و بیمار‌های زمینه‌ای افراد و مدت‌زمان سپری شده بین تزریق نوبت‌های واکسن از جمله عوامل مهم در ابتلای افراد پس از دریافت دوز دوم واکسن کرونا بوده‌اند.

در خردادماه سال جاری (۱۴۰۰) برخی مراکز واکسیناسیون در کشور به دلیل پایان یافتن ذخایر واکسن به حالت تعلیق درآمدند و این در حالی بود که بسیاری از سالمندان دوز اول واکسن خود را دریافت کرده و در انتظار دوز دوم بودند. پیش‌تر نیز اعلام شده بود که ۲۸ روز پس از دریافت دوز اول، باید دوز دوم تزریق شود.

وقتی نگرانی‌ها درباره فاصله‌ میان دو دوز واکسن‌ شدت گرفت و بسیاری از افراد با گذشت بیش از ۶۰ روز نتوانستند دوز دوم را دریافت کنند، مسئولان وزارت بهداشت از جمله ایرج حریرچی و علیرضا رئیسی، مدعی شدند که تاخیر در دریافت دوز دوم مشکلی ایجاد نمی‌کند. حریرچی در همین زمینه گفت: «تعیین فاصله چند هفته‌ای بین دو تزریق به این علت است که ایمنی زودتر حاصل شود، اما اگر تزریق دوم مثل کانادا یا انگلیس با تاخیر ۹ هفته‌ای هم انجام شود، ایمنی واکسن کمتر نخواهد بود.»

با این‌ حال گزارش اخیر مرکز اطلاعات وزارت بهداشت نشان می‌دهد افرادی که پس از دریافت دوز دوم واکسن فوت کرده‌اند، سالمند و به احتمال بسیار همان افرادی‌اند که دوز دوم واکسن با تاخیر به آنان تزریق شد.