وزیر ورزش دولت رئیسی حامی «یهودستیزی»

وزیر ورزش از ورزشکاران ایرانی خواست از رقابت با ورزشکاران خودداری کنند

حمید سجادی، وزیر ورزش جمهوری اسلامی ایران - عکس از ایرنا

حمید سجادی، وزیر ورزش جمهوری اسلامی ایران، از ورزشکاران ایرانی خواست که با همتایان اسرائیلی خود رقابت نکنند.

او اسرائیل را «رژیم کودک کش و اشغالگر» نامید که باعث انتقاد، سردار پاشایی، کشتی‌گیر ایرانی مقیم آمریکا شد.

سردار پاشایی، مربی سابق تیم کشتی ایران که اکنون شهروند آمریکاست، به روزنامه جروزالم پست گفت: «این اظهارات نژادپرستانه مقامات ایرانی برای من و بسیاری دیگر از ورزشکاران ایرانی بسیار ناراحت کننده است. همین چند روز پیش، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وزیر ورزش خواستند ورزشکاران ایرانی را از رقابت با ورزشکاران اسرائیلی منع کند و متأسفانه اکنون می‌بینیم که وزیر ورزش دولت جدید ایران نیز همین پیام را دارد: پیامی از دشمنی و نفرت.»

او در توییتی نوشت: «وزیر جدید ورزش ایران می‌گوید باید مراقب باشیم ورزشکاران ایرانی با رژیم کودک کش و اشغالگر اسرائیل رقابت نکنند. از المپیک می‌خواهم ورزشکاران ایرانی به دلیل ممنوعیت‌های ضد یهودی که رژیم ایران برای آنها قائل شده است، مجازات نکند».  

پاشایی که به یاد «نوید افکاری»، کشتی گیر ایرانی که ناعادلانه اعدام شده است، به راه‌اندازی کمپین متحد برای نوید کمک می‌کند، افزود: «دشمنی با اسرائیل و ارزش‌های غربی سیاست اساسی رژیم از روز اول بوده است، آنها با هر گونه صلح، دوستی بیگانه‌اند. آنها فقط می‌خواهند شر، دشمنی و نفرت را گسترش دهند و متأسفانه، آنها این پیام را با ورزش که باید از سیاست دور باشد، انجام داده‌اند.»

حکومت ایران در شهریور سال ٩٩، نوید افکاری را به دلیل شرکت در تظاهرات علیه بدتر شدن شرایط اقتصادی در جمهوری اسلامی اعدام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پاشایی خاطرنشان کرد: «ما ورزشکاران ایرانی مدت‌ها قربانی سیاست نفرت و دشمنی مقامات ایرانی بوده‌ایم، سال‌هاست که فرصت‌های زندگی خود را از دست می‌دهیم، به همین دلیل به سازمان بین‌المللی شکایت کردیم. اما هنوز هیچ کاری از سوی مقامات بین‌المللی ورزش و کمیته بین‌المللی المپیک برای پایان‌دادن به این سیاست غلط انجام نشده است و ورزشکاران همچنان قربانی می‌شوند.»

تعلیق فدراسیون جودوی ایران به دلیل باخت اجباری سعید ملایی در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ ژاپن برای رو به رو نشدن با حریف اسرائیلی، آخرین واکنش نهادهای بین‌المللی ورزشی در مقابل دخالت سیاست در ورزش ایران است. بی‌توجهی به منشور المپیک و دخالت دادن مسایل سیاسی در ورزش، استدلال فدراسیون جهانی جودو برای تعلیق فدراسیون جودوی ایران بود. کمیسیون انضباطی فدراسیون جهانی جودو به هنگام صدور رای تعلیق نوشت که دلایلی قوی دارد که فدراسیون ایران در آینده باز هم مرتکب چنین تخلفاتی خواهد شد. وقتی سعید ملایی، قهرمان جودوی جهان فاش کرد که رئیس کمیته ملی المپیک و معاون وزیر ورزش از او تلفنی درخواست کردند که در نیمه نهایی به حریف قزاق ببازد تا مجبور نشود با جودوکار اسرائیلی رقابت کند، صدور حکم از سوی فدراسیون جهانی جودو استدلال کافی داشت. ملایی پس از این ماجرا دیگر به ایران برنگشت.