دردسرهای آینده واکسن برای مسافران ایرانی 

از میان واکسن‌های تزریق شده در ایران، فقط آسترازنکا در بسیاری از کشورهای دنیا مورد تایید است 

فقط در صورت تزریق انواع محدودی از واکسن‌ها می‌توان به همه نقاط دنیا سفر کرد - AFP

همه‌گیری کرونا سفر به کشورهای خارجی را به دوران قبل و بعد از خود تقسیم خواهد کرد. هم‌اکنون بر اساس شیوه‌نامه‌ داخلی بسیاری از کشورها، ورود مسافران تنها در صورتی امکان‌پذیر است که نتیجه آزمایش کرونا افراد منفی باشد. برخی کشورها که تعداد آن‌ها نیز رو به افزایش است، داشتن کارت یا پاسپورت واکسن را الزامی‌ کرده‌اند.

این موضوع وقتی ابعاد گسترده‌تری پیدا می‌کند که بدانیم فقط در صورت تزریق انواع محدودی از این واکسن‌ها می‌توان به همه نقاط دنیا سفر کرد؛ به عنوان مثال اتحادیه اروپا به کسانی که یکی از واکسن‌های فایزر، مدرنا، آسترازنکا، جانسون‌ اند جانسون و سینوفارم تزریق کرده باشند، پذیرش می‌دهد. 

عربستان فقط به آن دسته از زائران اجازه ورود می‌دهد که یکی از چهار واکسن فایزر، مدرنا، آسترازنکا یا جانسون‌ اند جانسون زده باشند و افرادی که واکسن سینوفارم دریافت کرده‌اند، در صورتی‌ که دوز تقویتی یکی از چهار واکسن نامبرده را تزریق کرده باشند، می‌توانند به حج عمره بروند. 

ترکیه نیز که مقصد سفر و اقامت بسیاری از ایرانیان است، واکسن‌های موردتایید اتحادیه اروپا را تایید کرده است. کارت واکسن این کشور در اتحادیه اروپا پذیرفته شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاکنون واکسن آسترازنکا، تولید مشترک بریتانیا و سوئد، در ۱۱۹ کشور جهان پذیرش شده و پس از آن واکسن‌های فایزر، مدرنا، جانسون‌ اند جانسون و سینوفارم قرار دارند. واکسن سینوفارم چینی که در چین و ایران تزریق شده است، مورد تایید بسیاری از کشورهای دنیا نیست. حتی واکسن اسپوتنیک روسی نیز که نخستین واکسن وارداتی به ایران بود را کشورهای آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا تایید نکرده‌اند. این در حالی است که درصد زیادی از اعضای کادر درمان در ایران با این واکسن، واکسینه شده‌اند و در صورتی‌ که این افراد در آینده نزدیک بخواهند به یکی از کشورهای اروپایی، آمریکا یا کانادا سفر کنند، با دردسر روبه‌رو خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری فرارو،  بعضی از کشور‌ها مسافرانی مانند دانشجو‌ها را پذیرش می‌کنند؛ به‌ شرط اینکه به‌محض ورود واکسن دریافت کنند و تا نوبت دریافت دوز دوم در قرنطینه بمانند. درعین‌حال این افراد باید آزمایش معتبر مبتلا نبودن به کرونا هم داشته باشند و در مقصد دوباره آزمایش شوند. 

بنابر اعلام وزارت بهداشت، در ایران تاکنون واکسن‌های اسپوتنیک، سینوفارم، بهارات، آسترازنکا و برکت تزریق شده است. از این میان فقط واکسن آسترازنکا در اکثر کشورهای دنیا تایید شده است اما تعداد دوزهای تزریقی این واکسن در ایران تا روز چهارشنبه (۱۰ شهریور)، حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دوز بوده است. به‌ عبارت‌ دیگر، از مجموع ۲۸ میلیون دوز واکسنی که تاکنون در کشور تزریق شده است، بیش از ۲۳ میلیون واکسن در بسیاری از کشورهای دنیا مورد پذیرش نیستند و در آینده نزدیک، مسافران ایرانی را با دردسرهای دریافت کارت واکسن، قرنطینه در کشور میزبان و حتی تزریق دوباره واکسن مواجه می‌کنند. 

نکته قابل‌توجه این است که واکسن‌های روسی، هندی و چینی در برخی کشورها پذیرفته می‌شوند و سازمان بهداشت جهانی هم آن‌ها را تایید کرده است اما واکسن برکت تاییدیه این سازمان و هیچ کشوری را ندارد. ضمن اینکه با توجه به حاشیه‌های فراوان، تردیدها درباره کارایی آن نیز بسیار است. 

مقام‌های بهداشتی ایران از جمله علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، بارها گفته‌اند که بهترین واکسن، اولین واکسن است اما برای افرادی که کار و زندگی آنان ایجاب می‌کند به خارج از کشور سفر کنند، شاید انتخاب واکسن موردتایید مجامع جهانی بهترین گزینه باشد؛ هرچند با وجود محدودیت واکسن‌های موجود، شهروندان قدرت انتخاب ندارند چرا که به دستور علی خامنه‌ای، واکسن‌های موردتایید و معتبر جهانی به ایران وارد نشده‌اند.