وعده جدید واکسن: واردات هفتگی پنج میلیون دوز

وزارت بهداشت قول داده بود واکسیناسیون جمعیت هدف تا پاییز به پایان برسد

برخی افراد مشمول فازهای یک تا سه هنوز واکسن نزده‌اند و وزارت بهداشت همچنان با کمبود واکسن روبه‌‎رو است - Johan ORDONEZ / AFP

علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت، از واردات هفتگی پنج میلیون دوز واکسن کرونا به کشور خبر داد و گفت که تا پایان شهریور ۱۴۰۰ حداقل ۲۰ میلیون دوز و تا مهرماه نیز حداقل ۳۰ میلیون دوز واکسن به کشور وارد می‌شود. او پیش‌تر در خرداد ۱۴۰۰وعده داده بود که تا پاییز، واکسیناسیون گروه‌های هدف در ایران به پایان می‌رسد.

واکسیناسیون در ایران از زمستان ۱۳۹۹ و بر پایه چهار فاز زمانی آغاز شد؛ در فاز اول که قرار بود در همان زمستان ۱۳۹۹ به پایان برسد، واکسیناسیون کارکنان بخش‌های درمانی به اضافه گروه‌های پرخطر در دستور کار قرار گرفت. در فاز دوم که مدت زمان آن فصل بهار و تیر ۱۴۰۰ تعیین شد، قرار بود سالمندان بالای ۶۵ سال و افراد دارای بیماری زمینه‌ای واکسینه شوند. در فاز سوم که موعد زمانی آن مرداد تا آذر ۱۴۰۰ اعلام شد، باید واکسیناسیون افراد زیر ۶۴ سال و افراد شاغل در خدمات ضروری در برنامه قرار می‌گرفت و فاز چهارم نیز برای عموم مردم بود.

با وجود این برنامه‌ریزی، وعده‌های وزارت بهداشت برای واکسیناسیون عمومی محقق نشد و در اوایل فصل تابستان بسیاری از سالمندان برای تزریق واکسن ساعت‌ها در صف‌های طولانی به انتظار ایستادند و حتی پس از دریافت دوز اول واکسن نتوانستند در زمان مناسب دوز دوم را دریافت کنند. بسیاری از مراکز واکسیناسیون نیز به دلیل پایان یافتن ذخایر واکسن وارداتی تعطیل شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از بالا گرفتن انتقادها، علیرضا رئیسی و سعید نمکی، وزیر بهداشت وقت، «بدعهدی» کشورهای صادرکننده واکسن را بهانه کردند و وعده دادند که به زودی تولید انبوه واکسن‌های داخلی از جمله واکسن برکت آغاز می‌شود؛ اما سازندگان واکسن برکت نیز با وجود اینکه قول داده بودند تا شهریور ۵۰ میلیون دوز واکسن تولید کنند، روز دوشنبه (هشت شهریور) اعلام کردند که هشت میلیون دوز واکسن تولید کرده‌اند. حالا وزارت بهداشت با چرخشی معنادار که از ناامیدی از تولید واکسن‌ داخلی خبر می‌دهد، برای واردات واکسن اقدام کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علیرضا رئیسی روز سه‌شنبه (۹ شهریور) گفته است که از هفته آینده به صورت هفتگی پنج میلیون دوز واکسن کرونا به کشور وارد می‌شود اما حتی اگر وعده او برای واردات واکسن همچون وعده‌های گذشته نباشد وعملی شود و واقعا در شهریور و مهرماه پیش رو، ۵۰ میلیون دوز واکسن به کشور بیاید، بنا بر اعلام جمعیت هلال احمر و سایر متخصصان، برای واکسیناسیون عمومی حدود ۱۸۰ میلیون دوز واکسن نیاز است.

با این حال علیرضا رئیسی مدعی شده است که فازهای یک تا سه واکسیناسیون اجرا شده و هم‌اکنون فاز چهار در مرحله اجرایی است. به گفته رئیسی، جمعیت زیر۶۰ سال که در فاز چهارم واکسینه می‌شوند، حدود ۴۲ میلیون نفرند و برای این افراد ۸۵ میلیون دوز واکسن نیاز است.

او در حالی این ادعا را مطرح می‌کند که برخی افراد مشمول فازهای یک تا سه هنوز واکسن نزده‌اند و وزارت بهداشت همچنان با کمبود واکسن روبه‌‎رو است.

نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا استان تهران، به تازگی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا از پایان یافتن ذخیره واکسن خبر داده و وزرات بهداشت نیز بیش از یک هفته است که از اعلام گروه جدید سنی برای دریافت واکسن خودداری کرده است.

علیرضا رئیسی در پاسخ به سوالی درباره دلایل اعلام نشدن گروه‌های جدید سنی، به طور ضمنی کمبود واکسن را تایید کرده وگفته است: «ترجیحمان این است که دوز دومی‌ها را بزنیم تا واکسیناسیونشان به تاخیر نیفتد و کامل شود.» به گفته او گروه سنی جدید از شنبه هفته آینده (۱۳ شهریور) اعلام خواهد شد.