تناقض‌گویی مدیران وزارت بهداشت درباره واکسن چینی سینوفارم

جهانپور گفت واکسن‌ وارداتی نوع پکن است؛ رئیسی می‌گوید هیچ فرقی با هم ندارند 

واکسن سینوفارم دو نوع دارد؛ نوع اول که «پکن» نامیده می‌شود، مجوز سازمان بهداشت جهانی را دارد و نوع دوم «ووهان»، تاییدیه  ندارد - Munir Uz zaman / AFP

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته است: «واکسن‌های چینی هیچ تفاوتی با هم ندارند.» به گفته او، واکسن‌های سینوفارم تزریق شده در کشور هیچ فرقی با واکس‌های تزریقی در چین و خیلی از کشورهای دیگر ندارند. پیش‌تر کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو گفته بود که واکسن نوع پکن، تنها واکسن چینی است که به ایران وارد شده است. 

تردیدها درباره کیفیت واکسن سینوفارم چینی از آنجا آغاز شد که روزنامه جهان صنعت روز چهارشنبه (سوم شهریور) در گزارشی اعلام کرد که واکسن سینوفارم دو نوع دارد؛ نوع اول که «پکن» نامیده می‌شود، مجوز سازمان بهداشت جهانی را دارد و نوع دوم با نام «ووهان»، تاییدیه این سازمان را ندارد. 

ماجرا وقتی ابعاد وسیع‌تری پیدا کرد که این روزنامه در گزارش خود با تیتر «رمزگشایی سینوفارم» با اشاره به ابتلای برخی افراد به کرونا حتی پس از دریافت واکسن، اثربخشی واکسن سینوفارم را زیر سوال برد. به خصوص آنکه بر اساس گزارش این روزنامه، واکسن سینوفارم نوع پکن با قیمت ۲۵ دلار و واکسن نوع ووهان با قیمت هر عدد ۱۰ دلار به فروش می‌رسد و اثربخشی آن کمتر از نمونه اصلی است. حتی کشور چین آن را رایگان در اختیار دیگران قرار می‌دهد که بتواند تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را بگیرد و از آنجا که جمعیت هلال احمر اعلام کرده است که هر عدد واکسن سینوفارم را به قیمت ۱۰ دلار خریداری کرده، تردیدها درباره اینکه واکسن کم‌اثرتر به ایران آمده، بیشتر شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از انتشار این گزارش و بازتاب وسیع آن، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، روز جمعه (پنج شهریور) در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت که واکسن وارد شده به ایران نوع سینوفارم پکن، پلتفرم اصلی و دقیقا آن واکسنی است که از سازمان بهداشت جهانی مجوز مصرف اضطراری دریافت کرده است. کیانوش جهانپور در گفت‌وگوی خود نامعتبر بودن واکسن ووهان را رد کرد و گفت که ده‌ها میلیون دوز از این واکسن در چین استفاده شده و در حال انتقال به پلتفرم اصلی است. 

با گذشت کمتر از پنج روز از ادعای کیانوش جهانپور درباره اینکه واکسن وارداتی به ایران از نوع سینوفارم پکن و پلتفرم اصلی بوده است، علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا مدعی شد که واکسن‌های سینوفارم هیچ تفاوتی با هم ندارند و واکسن‌های تزریق شده در کشور با واکس‌های تزریقی در چین و خیلی از کشورهای دیگر فرقی ندارد.  او قضاوت درباره این واکسن بر اساس قیمت را «صحیح» ندانست و ادعا کرد که پایین‌تر بودن قیمت نوع ووهان به این دلیل است که واکسن‌هایی که به سبد کوواکس می‌فروشند، قیمت پایین‌تری دارد. به گفته او سینوفارم قیمتش را نسبت به قبل ارزان‌تر کرده است. 

حتی اگر گزارش روزنامه جهان‌صنعت مبنای مستند و قابل اعتنایی نداشته باشد، گفته‌های متفاوت دو مقام مسئول در وزارت بهداشت درباره واکسن سینوفارم تردیدها درباره کیفیت این واکسن و آنچه به کشور وارد شده است را بیشتر می‌کند. اگر واکسن‌های چینی آن‌گونه که رئیسی می‌گوید هیچ تفاوتی با هم ندارند، چرا سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید دارد که نوع وارد شده به کشور همان پلتفرم اصلی و نوع پکن است؟

شاید بهتر باشد جمعیت هلال‌احمر به عنوان مرجع اصلی واردکننده واکسن‌های چینی در این زمینه پاسخگو باشد و اعلام کند واکسن‌های خریداری‌شده از کدام نوع‌اند.