بشر در یک قدمی پرواز به مریخ

ایلان ماسک از طرح خود برای فرود موشک استارشیپ پرده برداشت

«اسپیس‌اکس تلاش می‌کند بزرگ‌ترین شیء پروازی تاریخ را با استفاده از یک چاپ‌استیک روباتیک فرود بیاورد» - AFP / SPACEX

به گفته ایلان ماسک، اسپیس‌اکس تلاش خواهد کرد یک موشک عظیم را با استفاده از «ربات چاپ‌استیک» [مانند برداشتن لقمه با چوبک غذاخوری] در هوا بگیرد. این طرح جسورانه ممکن است در اواخر سال جاری و در جریان آزمایش بزرگ فضاپیمای استارشیپ (فضاپیمای آماده رفتن به مریخ) انجام شود و در نتیجه آن، این فضاپیما به کمک تقویت‌کننده فوق سنگین موشک در مدار زمین قرار بگیرد.

این به اصطلاح «چوبک غذاخوری»، به بازوهای مکانیکی متصل به برج پرتاب اسپیس اکس -که آقای ماسک آن را مکازیلا (Mechazilla) می‌نامد- و کمک می‌کند تا موشک تقویت‌کننده در بازگشت دوباره به محل فرود هدایت شود، اشاره دارد. این سامانه در نهایت می‌تواند امکان استفاده مجدد و سریع و چند پرتاب استارشیپ در روز را فراهم کند؛ اگرچه تضمینی برای موفقیت این سامانه در پرتاب‌های اولیه وجود ندارد. آقای ماسک در روز دوشنبه در توییت خود نوشت: «اسپیس‌اکس تلاش خواهد کرد بزرگ‌ترین شیء پروازی تاریخ را با استفاده از این چاپ‌استیک روباتیک فرود بیاورد. تضمینی برای موفقیت وجود ندارد، اما برای هیجان چرا!»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیر اسپیس‌اکس در توییت‌های بعدی خود نوشت که بازوهای روباتیک به ردیاب مخزن سوخت مجهزند تا موشک تقویت‌کننده را حین بازگشت در مسیر درست محوطه فرود تنظیم کنند. در سال جاری (۲۰۲۱) چند آزمایش پرواز ارتفاع بالای استارشیپ انجام شد که همگی بدون اتصال به موشک تقویت‌کننده بودند و همه آن‌ها نیز به جز یک آزمایش به انفجار و آتش ختم شدند. اسپیس‌اکس در آغاز این ماه (اوت۲۰۲۱) در پایگاه تاسیسات بوکا چیکا «استاربیس» (Starbase) خود در تگزاس، ظرف مدت کوتاهی قطعات بزرگ‌ترین موشک موجود در جهان را روی هم سوار کرد و ابعاد و اندازه فضاپیمای استارشیپ به طور کامل سرهم بندی شده را به نمایش گذاشت.

ارتفاع این دو قسمت -تقویت‌کننده فوق‌سنگین موشک در قسمت انتهایی و فضاپیمای استارشیپ در قسمت بالا- زمانی که به یکدیگر متصل شوند، تقریبا ۱۲۰ متر اندازه‌گیری شده است. موشک ترکیبی استارشیپ توانایی حمل ۱۰۰ هزار کیلوگرم به مدار نزدیک زمین را دارد و قادر است در محوطه پرتاب در حدود ۷۰ مگانیوتون نیروی پیش‌رانشی تامین کند که این میزان تقریبا دو برابر موشک‌های مشهور «سترن ۵» است که به انسان کمک کردند بر ماه فرود بیاید.

اسپیس‌اکس هنوز تاریخ آزمایش بعدی روی نمونه اولیه استارشیپ را که در جریان آن، یک پرواز ۹۰ دقیقه‌ای از تگزاس تا هاوایی انجام خواهد شد، تعیین نکرده است. اگرچه انتظار می‌رود که این آزمایش در هفته‌ها یا ماه‌های آتی انجام شود.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی