سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰: تخلف در زندان اوین محرز است 

نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و معاون اول قوه قضاییه تصاویر منتشر شده را غیرواقعی دانسته بودند 

افشای ویدیو‌های زندان رسوایی جمهوری اسلامی در برخورد با زندانیان را در پی داشته است - تصویر اسکرین شات از ویدیوهای منتشر شده 

رسول خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، با اشاره به بررسی ویدیوهای منتشر شده از زندان اوین با حضور نمایندگان مجلس و کارشناسان قوه قضاییه و دادستانی، گفت که برخی موارد تخلف برای ما محرز شده است و با خاطیان برخورد می‌شود. با وجود تایید کمیسیون اصل ۹۰ در بروز تخلف، حسن نوروزی، نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، تصاویر منتشر شده از زندان اوین را «ابهام‌برانگیز» دانسته و گفته است که شکنجه در جمهوری اسلامی معنایی ندارد. محمد مصدق، معاون اول قوه قضاییه، نیز مدعی شد که ویدیوهای منتشر شده مونتاژ است و از جاهای دیگر برداشته شده است.

ویدیوهایی که گروهی به نام «عدالت علی» از طریق هک کردن دوربین‌های زندان اوین به دست آورده‌اند، برخورد خشونت‌آمیز ماموران زندان با زندانیان و شکنجه و آزار آنان را اثبات می‌کند. 

انتشار این ویدیوها تاکنون واکنش‌های زیادی در پی داشته است. از بیانیه سازمان عفو بین‌الملل درباره شکنجه زندانیان در زندان‌های ایران گرفته تا نامه جمعی از زندانیان سیاسی از زندان اوین که رسیدگی جدی و فوری نهادهای حقوق بشری به وضعیت زندانیان کشور را خواستار شدند. 

افشای ویدیو‌های زندان رسوایی جمهوری اسلامی در برخورد با زندانیان را در پی داشته است. مقام‌های جمهوری اسلامی برای اینکه خود را از چنین رویه‌ای مبرا نشان دهند، به صف منتقدان پیوسته‌اند. در نخستین واکنش، محمدمهدی حاج محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها، در توییتی از چنین برخوردهایی عذرخواهی کرد. غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، هم به دادستان کل کشور دستور داد درباره این موضوع «بدون فوت وقت» تحقیق کند و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، از کمیسیون اصل ۹۰ خواست با هماهنگی دادستانی موضوع مربوط به زندان اوین را پیگیری کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های جمهوری اسلامی در حالی دستور بررسی شرایط زندان و راستی‌آزمایی ویدیوها را صادر کرده‌اند که فعالان حقوق بشر تاکید می‌کنند که پیش از این نیز از شرایط زندان اوین و دیگر زندان‌ها باخبر بوده‌اند. با این حال، پس از دستور محمدباقر قالیباف، اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مسئول بازدید از زندان اوین شدند.

علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰، پس از بازدید اعضای این کمیسیون از زندان اوین در روز یکشنبه (۷ شهریور) به خبرگزاری ایسنا گفت: «در پی انتشار تصاویری از زندان اوین پرونده‌ای در کمیته قضایی و حقوقی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به‌عنوان نهاد نظارتی، تشکیل و این فیلم‌ها به طور دقیق بازبینی شد.» 

او با بیان اینکه در جلسه‌ زندان اوین با حضور نمایندگان مجلس، کارشناسان قوه قضاییه و دادستانی کل، فیلم‌ها بار دیگر بررسی قرار شده است، اذعان کرد: «تخلف برخی موارد برای ما محرز شد که حتما باید با خاطیان برخورد شود.» 

با این حال، او ادعا کرد آنچه درباره تضییع حقوق زندانیان در حال انتشار است، «اینطور نیست» و طبق نظارت میدانی و بررسی صورت گرفته «اتفاقات موردی» بوده است.  خضریان «رفتارهای غیرانسانی» با زندانیان را توجیه‌ناپذیر دانست و گفت که مردم باید اطمینان یابند که برای نقض کرامت انسانی زندانیان اراده‌ای وجود ندارد. 

در حالی‌ که سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تخلف در زندان اوین را محرز دانسته است، حسن نوروزی، نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و محمد مصدق، معاون اول رئیس قوه قضاییه مدعی شده‌اند که تصاویر منتشر شده واقعی نیستند. 
محمد مصدق به خبرگزاری ایسنا گفت که خیلی از این تصاویر مونتاژ است و به زندان اوین ربطی ندارد. او مدعی شد که این تصاویر از «جاهای دیگر» گرفته شده است. 

حسن نوروزی، نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، نیز انتشار ویدیوهای زندان اوین را «شانتاژ خبری» برای برداشته شدن توجه افکار عمومی از «زندان‌های مخوف» آمریکا در افغانستان دانست و گفت: «در زمان طاغوت اگر شخصی علیه شاه سخن می‌گفت او را شکنجه می‌کردند اما در جمهوری اسلامی ایران افرادی توهین می‌کنند و اظهارات مختلفی بیان می‌کنند و کاری به کار آن‌ها ندارند و با مشکلی روبه‌رو نمی‌شوند. حتی شخصی هم که برای مثال اقدام تروریستی انجام داده باشد، بازداشت می‌شود، محاکمه می‌شود و مجازات خود را تحمل خواهد کرد ولی شکنجه در این میان معنایی ندارد.»