نیزارهای تالاب انزلی در آتش‌ سوخت 

مقام‌های استان گیلان می‌گویند افرادی با هدف تغییر کاربری اراضی حریق عمدی ایجاد می‌کنند

آتش‌سوزی اخیر حدود ۱۰ هکتار از نیزارهای غربی تالاب انزلی را از بین برده است و به گفته مسئولان وزارت دفاع، احتمال دارد دامنه آتش از این هم فراتر رود و تا ۵۰ هکتار از نیزارهای منطقه را در بر بگیرد.

ساسان اکبری‌پور، فرمانده یگان حفاظت محیط‌ زیست گیلان، گفته است که این آتش‌سوزی‌ها را «افراد سودجو» با هدف «تصرف» اراضی ملی انجام می‌دهند. با وجود اینکه اکبری‌پور پیش‌بینی کرده بود تا صبح روز سه‌شنبه (۹ شهریور) آتش‌سوزی نیزارهای تالاب انزلی مهار شود، محمدمهدی نوری آل‌آقا، رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفاءحریق هوایی وزارت دفاع، صبح روز سه‌شنبه از تداوم حریق و اعزام بالگرد به تالاب انزلی برای مهار آن خبر داد. به گفته او، آتش‌سوزی در نیزارهای غربی تالاب انزلی رخ داده است که امکان تردد ماشین‌های آتش‌نشانی وجود ندارد. 

مسئولان استانی تاکید کرده‌اند که آتش‌سوزی اخیر زندگی جانواران منطقه را هم به خطر انداخته است.

آتش‌سوزی در نیزارهای تالاب انزلی، از روز دوشنبه (هشت شهریور) آغاز شد و تا سه‌شنبه ادامه یافته است. به گزارش خبرگزاری ایسنا و به گفته نوری ‌آل‌آقا، هم‌اکنون حدود ۱۰۰ آتش‌نشان برای مهار حریق از استان‌های مجاور به تالاب انزلی اعزام شده‌اند و وسعت منطقه سرایت آتش‌ تا ۵۰ هکتار هم محتمل است. او از اعزام یک فروند بالگرد به منطقه هم خبر داده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مراتع و پوشش گیاهی مناطق طبیعی ایران از جمله تالاب انزلی بارها در آتش‌سوزی‌ها از بین رفته‌اند و در اغلب موارد ساکنان منطقه و فعالان محیط‌ زیست با کمترین امکانات برای مهار آتش اقدام می‌کنند. سازمان حفاظت از محیط‌ زیست اعلام کرده است که بیشتر آتش‌سوزی‌ها «عامل انسانی» دارند.

ساسان اکبری‌پور، فرمانده یگان حفاظت استان گیلان، نیز پس از آتش‌سوزی روز دوشنبه نیزارهای تالاب انزلی به خبرگزاری رکنا گفت که آتش‌سوزی‌ها کار افراد سودجویی است که قصد تصرف اراضی ملی را دارند. به گفته او، دادستان شهرستان در محل آتش‌سوزی حاضر شده و برای پیگیری و شناسایی «متخلفان» را به ضابطان قضایی مستقر در محل دستورهای لازم صادر کرده است.

امیر مرادی، مدیرکل مدیریت بحران گیلان، نیز تایید کرده است که افرادی «سودجو» با هدف تغییر کاربری این اراضی حریق عمدی به راه می‌اندازند. او با بیان اینکه از ابتدای شهریور تاکنون با حریق در نقطه نقطه نیزارهای تالاب انزلی  درگیریم، به ایسنا گفته است که شناسایی این افراد ممکن نیست.

با توجه به تداوم آتش، مسئولان استان گیلان هنوز میزان خسارت ناشی از آتش‌سوزی منطقه را براورد نکرده‌اند. 

تالاب انزلی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار یکی از دیدنی‌ترین مناطق طبیعی شمال ایران است که بندر انزلی را به دو قسمت تقسیم می‌کند. این تالاب، زیستگاه گونه‌های متنوع جانوری است و هر سال پرندگان مهاجر زیادی به آنجا کوچ می‌کنند. آتش‌سوزی‌های مداوم در تالاب انزلی و دیگر مراتع طبیعی حیات گونه‌های جانوری این منطقه طبیعی را با خطر جدیدی مواجه کرده است.