جنگل‌های شبلیز در آتش سوخت

عملیات مهار آتش به دلیل کوهستانی بودن و نبود تجهیزات کافی به کندی انجام شد

آتش‌سوزی در جنگل‌های شبلیز واقع در بخش پاتاوه شهرستان دنا، نابودی ده‌ها هکتار از پوشش گیاهی این منطقه‌ را در پی داشته است و شعله‌های آتش همچنان زبانه می‌کشند. علت اصلی این حادثه نیز همچون موارد قبل «عامل انسانی» گزارش شده است.

آتش‌سوزی در جنگل‌های شبلیز ظهر روز چهارشنبه‌، دوم تیرماه، آغاز شده است؛ این منطقه‌ به دلیل کوهستانی بودن صعب‌العبور است. به گفته عبدالحمید پناهی، فرماندار دنا، پس از وقوع آتش‌سوزی تیمی شش نفره برای جلوگیری از شعله‌ور شدن آتش به محل حادثه اعزام شدند. او علت حادثه را آتش روشن کردن یک کشاورز عنوان کرد که شعله‌ور شدن و سرایت به دیگر مناطق را سبب شده است.

آتش‌سوزی در جنگل‌ها هم‌زمان با فصل گرما، موضوع تازه‌ای نیست. به گزارش همشهری فقط در یک دهه اخیر، ۱۶۹ هزار میلیارد تومان خسارت بر اثر آتش‌سوزی به ۱۴۰ هکتار ازعرصه‌های طبیعی کشور تحمیل شده است. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نیز نشان می‌دهد که در ۲۰ سال اخیر روند آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع افزایش یافته است و تاکنون بیش از سه هزار و ۵۰۰ هکتار از جنگل‌های ایران به دلیل آتش‌سوزی به طور کامل نابود شده‌اند. بر اساس این گزارش، ۱۰ درصد آتش‌سوزی‌ها به دلیل عوامل طبیعی مثل صاعقه اتفاق می‌افتد و ۹۰ درصد دیگر عامل انسانی دارد اما این تنها یک روی ماجرا است؛ چون حتی اگر عامل آتش‌سوزی انسانی باشد، دلیل اصلی شعله‌ور شدن آتش و سرایت آن به دیگر مناطق، ضعف عملکرد در مهار به موقع آتش است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نبود تجهیزات کافی و موثر برای مهار آتش و فقدان بالگرد آب‌پاش در همه استان‌ها باعث شده است تا با هر آتش‌سوزی، نیروهای محلی و مردمی با دست خالی و کمترین تجهیزات برای خاموش کردن آتش اعزام شوند؛ آن‌ هم در حالی‌ که دسترسی به مناطق آتش گرفته به دلیل صعب‌العبور بودن سخت است و تا رسیدن آن‌ها، زمان طلایی مهار آتش از دست می‌رود.

آتش‌سوزی در منطقه شبلیز نیز با موارد پیشین تفاوتی چندانی ندارد؛ چون از ظهر چهارشنبه شروع شده و تا پنج‌شنبه ادامه یافته و هنوز هم به طور کامل مهار نشده است. در مدت چندین ساعته شعله‌ کشیدن آتش، ده‌ها هکتار از مراتع خاکستر شدند و با وجود اینکه فرماندار دنا از کندی علمیات مهار آتش به دلیل صعب‌العبور و کوهستانی بودن خبر داده اما غلامحسین حکمتیان‌اصل، مدیرکل منابع طبیعی کهکیلویه و بویراحمد، گفته است که این آتش‌سوزی «تحت کنترل» است ولی در صورت ادامه آتش‌سوزی روز پنج‌شنبه بالگرد به منطقه اعزام می‌شود. این در حالی است که منابع محلی که برای مهار آتش در منطقه حضور دارند، به فارس گفته‌اند: «منطقه شبلیز کوچالل از توابع روستای تمنک به دلیل اینکه حدود پنج کیلومتر از جاده اصلی فاصله دارد آنچنان صعب‌العبور و سخت‌گذر است که مهار آتش سخت است و شبلیز همچنان در آتش می‌سوزد.»

محمد محمدی، مدیرکل مدیریت بحران کهکیلویه و بویراحمد نیز در گفت‌وگو با ایرنا این خبر را تایید کرده و گفته است: «آتش‌سوزی جنگل و مراتع شبلیز واقع در شهرستان دنا که روز گذشته آغاز شد، پس از یک بار مهار شدن در بامداد امروز (پنج‌شنبه) دوباره آغاز شده است و جنگل همچنان در آتش می‌سوزد.»

او دلیل شعله‌ور شدن دوباره آتش را «وزش باد» اعلام کرده است؛ در حالی که تاخیر در اعزام زودهنگام بالگرد آب‌پاش و مهار به موقع آتش، علت اصلی شعله‌ور شدن دوباره آن است. با وجود سوختن ده‌ها هکتار از جنگل‌های منطقه، گویا مسئولان هنوز ضرورت اعزام بالگرد را احساس نکرده‌اند چون محمدی اعلام کرده است که «در صورت نیاز» بالگرد اعزام خواهد شد. این در حالی است که به گفته خود او دسترسی به محل آتش‌سوزی پس از حدود ۳۰ دقیقه پیاده‌روی امکان‌پذیر است.

منطقه شبلیز در بخش پاتاوه شهرستان دنا در ۸۷ کیلومتری شهر یاسوج و در ارتفاعات زاگرس واقع است و از مناطق بکر و محل رویش گیاهان کمیاب و منطقه زندگی خرس قهوه‌ای به شمار می‌رود.