بحران پول نقد در افغانستان پس از قدرت گرفتن طالبان

طالبان نمی‌تواند به ۹ میلیارد دلار خزانه بانک مرکزی این کشور که بیشتر آن در بانک مرکزی ایالت نیویورک نگهداری می‌شود، دست یابد

بسیاری از شهروندان کابل همچنان نمی‌توانند از دستگاه‌های خودپرداز پول برداشت کنند - Aamir QURESHI / AFP

صدها نفر در افغانستان به دلیل نبود امکان برداشت پول، جلو یک بانک اعتراض کردند.

این اعتراض هم‌زمان با رو به وخامت گذاشتن اقتصاد بیمار این کشور از زمان قدرت گرفتن طالبان در ماه جاری میلادی (اوت۲۰۲۱) برگزار شده است.

علی رغم آنکه طالبان در این هفته اعلام کرد که موسسات مالی دوباره شروع به کار خواهند کرد، بسیاری از شهروندان کابل همچنان نمی‌توانند از دستگاه‌های خودپرداز پول برداشت کنند.

بانک‌ها در روز ۱۵ اوت، درست پیش از آنکه اشرف غنی، رئیس‌جمهور سابق، از کشور فرار کند و طالبان به پایتخت برسد و کاخ ریاست‌جمهوری را به تصرف خود درآورد، تعطیل کردند.

صفوف طولانی مردم ناامید برای برداشت پول جلوی بانک نیو کابل شکل گرفته است. از جمله مردمی که بیرون بانک صف بسته‌اند و اعتراض می‌کنند، کارمندان دولتی‌اند که می‌خواهند دستمزد خود را دریافت کنند و می‌گویند که از سه تا شش ماه گذشته حقوق خود را نگرفته‌اند. 

معترضان اظهار می‌دارند که هیچ‌کس نمی‌تواند پول بگیرد و اگرچه دستگاه‌های خودپرداز کار می‌کنند، برداشت پول به ۲۰۰ دلار در هر ۲۴ ساعت محدود و همین مسئله شکل گرفتن صفوف طولانی از افراد را موجب شده است.

نجیب‌الله امیری، رئیس اتحادیه بانک‌های افغانستان، به بنگاه خبری آناتولی که رسانه دولتی ترکیه است، گفت که بانک‌ها به دلیل مشکلات فنی نتوانسته‌اند فعالیت‌های خود را از گیرند.

او این شایعه را که پول نقد بانک‌ها تمام شده است، رد کرد و گفت که انتظار می‌رود در چند روز آینده بانک‌ها کار خود را به روال سابق ادامه دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان نمی‌تواند به ۹ میلیارد دلار خزانه بانک مرکزی این کشور که بیشتر آن در بانک مرکزی ایالت نیویورک نگهداری می‌شود، دست یابد. صندوق بین‌المللی پول نیز انتقال حدود ۴۵۰ میلیون دلار را به تعلیق درآورده است. بدون عرضه دائم دلار ایالات متحده، وجه رایج این کشور در خطر فروپاشی قرار گرفته است و همین امر می‌تواند به صعود قیمت کالاهای اساسی منجر شود.

این وضعیت در حالی است که برنامه جهانی غذای سازمان ملل هشدار داده است که حدود ۱۴ میلیون نفر، یعنی تقریبا یک سوم جمعیت افغانستان، به سرعت‌ به کمک‌های غذایی نیاز دارند.

دولت افغانستان تا پیش از فروپاشی در ماه جاری میلادی (اوت۲۰۲۱) هم که ۷۵ درصد بودجه‌اش با حمایت غرب تامین می‌شد، به شدت به این کمک‌ها وابسته‌ بود.

سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد اعلام کرده است که افغان‌ها با همه‌گیری ویروس کرونا نیز دست و پنجه نرم می‌کنند و در درگیری‌های اخیر خانه و کاشانه خود را هم از دست داده‌اند.

بحران اقتصادی که به زمان پیش از قدرت گرفتن طالبان بازمی‌گردد، می‌تواند اهرم فشاری برای ملل غربی باشد تا از حاکمان جدید افغانستان بخواهند دولت میانه‌روتر و فراگیرتری تشکیل دهد.

غرب همچنین از طالبان خواسته است به افراد اجازه دهد بعد از پایان یافتن مهلت خروج نیروهای ایالات متحده در ۳۱ اوت بتوانند این کشور را ترک کنند. طالبان از هرگونه تمدید این مهلت سر باز زده است.

طالبان گفته که می‌خواهد روابط خوبی با جامعه بین‌المللی داشته باشد و وعده داده است که نسبت به دفعه قبلی که کشور را اداره می‌کرد، حکومت اسلامی میانه‌روتری را برقرار سازد اما بسیاری از افغان‌ها عمیقا به وعده‌های آنان تردید دارند.

طالبان همچنین اعلام کرده است که افغان‌ها بعد از خروج نیروهای خارجی هم امکان ترک کشور با پروازهای تجاری را خواهند داشت اما معلوم نیست که شرکت‌های هواپیمایی بخواهند چنین خدماتی را ارائه دهند.

بنا بر اعلام ایالات متحده، بیش از ۱۰۰ هزار نفر به سلامت از فرودگاه کابل خارج شده‌اند اما همچنان هزاران نفر دیگر به هر دری می‌زنند تا از افغانستان خارج شوند ولی شاید خروج آن‌ها تا مهلت نهایی روز سه‌شنبه ممکن نباشد.

بعد از حمله‌ انتحاری و تیراندازی‌های روز پنجشنبه، ۲۶ اوت، که به کشته شدن ۱۶۹ افغان و ۱۳ سرباز ایالات متحده منجر شد، هنوز هزاران نفر در فرودگاه کابل جمع شده‌اند و امید دارند بتوانند از این کشور فرار کنند.

بسیاری از کشورها از جمله بریتانیا امروز(یکشنبه) آخرین پروازهای خود  برای خروج غیرنظامیان از کابل را انجام دادند.

گزارش‌های تکمیلی از آسوشیتدپرس 

© The Independent

بیشتر از اقتصاد