پیشنهاد بریتانیا و فرانسه برای ایجاد منطقه امن در کابل

دبیرکل سازمان ملل متحد با نمایندگان شورای امنیت در مورد افغانستان جلسه برگزار می‌کنند

فرانسه در حال مذاکرات اولیه با طالبان در مورد وضعیت انسانی در افغانستان و امکان خروج بیشتر افراد از این کشور است - Ludovic MARIN / AFP

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، روز یکشنبه گفت که فرانسه و بریتانیا قرار است در نشست اضطراری سازمان ملل متحد در مورد افغانستان، قطعنامه‌ای را برای ایجاد منطقه امن در کابل ارائه می‌دهند.

مکرون در مصاحبه‌ای که با روزنامه فرانسوی لو ژوقمال دو دی مانش، Le Journal du Dimanche (JDD) گفت: «هدف قطعنامه ما ایجاد یک منطقه امن در کابل، تحت کنترل سازمان ملل متحد است که به ادامه عملیات بشردوستانه کمک می‌کند.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد افغانستان با نمایندگان بریتانیا، فرانسه، ایالات متحده، چین و روسیه در سازمان ملل - به عنوان اعضای دائمی شورای امنیت که دارای حق وتو هستند- نشستی تشکیل می‌دهد.

مکرون روز شنبه گفت که فرانسه در حال مذاکرات اولیه با طالبان در مورد وضعیت انسانی در افغانستان و امکان خروج بیشتر افراد از این کشور است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین رابطه، معاون نماینده دائم بریتانیا در سازمان ملل گفته بود: «طالبان باید به حقوق بشردوستانه بین‌المللی احترام گذارد و تضمین کند سازمان‌های بشردوستانه بتوانند بدون مانع به کار خود ادامه دهند و در ایمنی کامل به افراد نیازمند دسترسی داشته باشند.»

نیروهای نظامی آمریکا که از فرودگاه کابل محافظت می‌کنند اما باید تا مهلت سه‌شنبه تعیین شده توسط جو بایدن از افغانستان خارج شوند. فرانسه از جمله کشورهایی است که تخلیه از کابل را پایان داده است.

روز سه‌شنبه دوشنبه، نماینده افغانستان در نشست اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت، وضعیت کنونی در افغانستان و تحولات حیاتی که اخیراً رخ داده است، نیازمند نهایت توجه است و صلح پایدار در این کشور به یک ساختار سیاسی عملگرا و بومی نیاز دارد.

نصیر احمد اندیشه گفت: «مردم افغانستان، به ویژه هزاران تن از مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران، دانشگاهیان، متخصصان، اعضای جامعه مدنی، و کارکنان سابق امنیتی که ستون فقرات جامعه معاصر و دموکراتیک ما بوده‌اند، هستند و خواهند بود، زندگی و جانشان در معرض خطر است.»

بیشتر از جهان