پدر یکی از کشته‌شدگان انفجار کابل :‌ «بایدن به پسرم پشت کرد»

یکی از این سربازان نخستین بار بود که به افغانستان اعزام شده بود و سه هفته دیگر اولین فرزندش به دنیا می‌آمد

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، در پی انفجار کابل با انتقادات شدیدی مواجه شد - Drew Angerer / AFP

یکی از آنها برای اولین بار به ماموریت رفته بود و چشم‌به‌راه تولد اولین فرزندش تا سه هفته دیگر بود.

خواهر یکی دیگر از کشته‌شدگان او را «برادر کوچولوی زیبا، باهوش، شیطان و جذابش» توصیف کرد «که در زندگی ساز خودش را می‌زد». سومی را نیز «تجسم ارزش‌های آمریکاییِ استقامت، فداکاری، خدمت و شجاعت» توصیف کرده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، والدین داغ‌دیده دو نفر از نظامیان کشته‌شده با حمله به جو بایدن گفته‌اند پسرانشان از رهبری بی‌تدبیر وی سرخورده شده بودند. مادر یکی از کشته‌شدگان گفت تقصیر را به گردن رئیس‌‌جمهور نمی‌اندازد و گفت پسرش «به خواست خود آنجا بود».

روز جمعه جهان درگیر خبر انفجار انتحاری مهیب در فرودگاه کابل بود که جان بیش از ۱۸۰ نفر را گرفت، هویت چند تن از ۱۳ نیروهای وظیفه آمریکا به همراه جزییات وضعیت حیاتشان اعلام شد.

پنتاگون هنوز به طور رسمی اسم این ۱۳ کشته را اعلام نکرده است، اما دوستان یا اعضای خانواده هشت نفر از آنان نام آن‌ها را اعلام کرده‌اند که عبارتند از: مکس سوویاک ۲۲ ساله، رایلی مک‌کالم ۲۰ ساله، دیوید لی اسپینوزا ۲۰ ساله، کریم نیکویی، جارد اشمیتس ۲۰ ساله، هانتر لوپز ۲۲ ساله، دیگان ویلیام‌تایلر پیج ۲۳ ساله و تیلور هوور ۳۱ ساله.

سخنگوی نیروی دریایی دریابان جیم استنگر در بیانیه‌ای که در رسانه‌ها منتشر شد، گفت: «هم‌چنان به سوگ این سربازان نیروی دریایی نشسته‌ایم و برای خانواده‌هایشان دعا می‌کنیم. حالا تمرکز خود را بر مراقبت از خانواده کشته‌شدگان و زخمی‌ها‌یمان می‌گذاریم.»

کریم نیکویی اهل نورکوی کالیفرنیا بود. پدرش استیو نیکویی در مصاحبه با خبرنگاران گفت تمام روز پنجشنبه چشم از تلویزیون برنداشته و منتظر خبری از پسرش بوده است. حوالی ساعت ۷ شب سه مرد جوان از طرف نیروی دریایی به در خانه‌اش آمده‌اند تا این خبر را به او بدهند. او گفت آن مردان جوان «بدتر از من لالمانی گرفته بودند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در مصاحبه با دیلی بیست گفت حامی دونالد ترامپ بوده و با وجود احترامی که برای دولت رئیس‌جمهور آمریکا قایل است، فکر می‌کند جو بایدن باعث سرخوردگی شدیدش شده است.

او گفت: «پسرم را مثل نیرویی بی‌مقدار و کم‌اهمیت فرستادند آنجا و بعد از طالبان که خارج از آن کشور بود حمایت کردند. من رهبران نظامی خودمان را مسئول این اتفاق می‌دانم. یک کلام: بایدن به پسرم پشت کرد.»

روز جمعه خویشان در خانه این خانواده جمع شده بودند تا کارها را سر و سامان بدهند. شایلر، خواهر کوچک‌تر این سرباز جوان، در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: «هنوز آمادگی صحبت کردن ندارم.»

خبر فوری: اعضای خانواده سرناوی نیروی دریایی دیگان پیج، ۲۳ ساله و اهل اوماها، نام او را جزو کشتگان روز گذشته کابل اعلام کردند. دلم برای خانواده و دوستانش خیلی می‌سوزد. 

توییتر ابی پترسن، ۲۷ اوت ۲۰۲۱

رایلی مک‌کالم اهل باندورانت وایومینگ بود و بی‌درنگ پس از پایان دبیرستان به ارتش آمریکا پیوست. او ازدواج کرده بود و سه هفته دیگر اولین فرزندش به دنیا می‌آمد.

رویس، خواهر مک‌کالم، در مصاحبه با کسپر استار- تریبون گفت: «از بچگی دلش می‌خواست سرباز نیروی دریایی شود و تفنگش را درون پوشکش می‌گذاشت و همیشه چکمه گاوچرانی می‌پوشید.»

او افزود: «دلش می‌خواست نیروی رزمی باشد. می‌خواست وقتی از خدمت به وطنش فارغ شد معلم تاریخ و مربی کُشتی شود. بچه محکم، مهربان و خوش‌قلبی بود و بر همه اطرافیانش اثر می‌گذاشت. خیلی شوخ و خوش‌مشرب بود.»

مکس سوویاک از اعضای درمانی نیروی دریایی اهل برلین هایتس در غرب کلیولند اوهایو بود. خواهرش ماریلین در اینستاگرام او را برادری بی‌همتا و عالی توصیف کرد.

او در اینستاگرام نوشت: «برادر کوچولوی زیبا، باهوش، شر و جذابم، که در زندگی ساز خودش را می‌زد، روز گذشته حین خدمت برای نجات جان انسان‌ها کشته شد.»

ناوی دوم جارد اشمیتس اهل وینتزویل میسوری بود. پدرش در مصاحبه‌ای رادیویی اشک‌ریزان از عشق پسرش به کارش برای شنوندگان گفت و اعلام کرد ساعت ۲ و نیم بامداد مقامات ارتش از خواب بیدارش کرده‌اند تا خبر مرگ پسرش را به او بدهند.

بنا به برخی گزارش‌ها پدر این مرد جوان نیز از منتقدان آقای بایدن بود اما در مصاحبه با شبکه کی‌ام‌او‌اکس در مورد پسرش گفت: «از آن افراد نبود که بخواهد کنج عافیت بنشیند تا چهار سال خدمتش تمام شود و برگردد.»

او افزود: «می‌خواست جایی حضور داشته باشد که واقعا اثرگذار باشد.»

ناوی دوم هانتر لوپز اهل ریورساید کالیفرنیا و فرزند معاون کلانتر ریورساید آلیشا لوپز و فرمانده کلانتری ریورساید هرمان لوپز بود.

انجمن کلانتری ریورساید در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از شنیدن خبر تلخ مرگ هانتر که مانند والدینش، به انتخاب خود، فداکارانه، شجاعانه و ایثارگرانه به میهن خدمت می‌کرد بسیار اندوهگین شدیم.»

دیوید اسپینوزا در لاردوی تگزاس بزرگ شده بود. مادرش الیزابت هالگوین در مصاحبه با دیلی میل گفت چهار روز پیش با پسرش صحبت کرده بود.

او گفت: «فقط به او گفتم مواظب باشد و گفتم نگرانش هستم و بی‌صبرانه منتظرم برگردد. گفت حالش خوب است و نگران نباشم. شجاع بود و اگر هم می‌ترسید اصلا نشان نمی‌داد.»

او گفت از رئیس‌جمهور کینه‌ای به دل ندارد و گفت پسرش «خودش می‌خواست آنجا باشد».

خبر فوری: خانواده لاردوان دیوید لی اسپینوزا به ما اجازه انتشار عکس او را داده‌اند. نام او در فهرست کارکنان نیروی دریایی آمریکا آمده است. اسپینوزا یکی از ۱۳ نفر نیروی وظیفه ارتش ایالات متحده بود که در حمله به فرودگاه کابل کشته شد. #لاردو #افغانستان #فرودگاه_کابل  

توییتر الکس کانو، ۲۷ اوت ۲۰۲۱

دیگان ویلیام‌تایلر پیج در آیووا و نبراسکا بزرگ شده بود. او عضو گردان دوم هنگ دریایی مستقر در اردوگاه پندلتون کالیفرنیا بود.

خانواده‌اش در بیانیه‌ای گفته‌اند: «دلشکسته‌ایم اما از دوستان و خویشانی که در این دوران در کنار ما هستند سپاسگزاریم. به خانواده‌های سایر سربازان نیروی دریایی که عزیزانشان در کنار دیگان کشته شدند نیز تسلیت می‌گوییم و برایشان آرزوی صبر داریم.»

پرچم ساختمان کنگره ایالت یوتا برای ادای احترام به مهناوی تیلور هوور از ایالت یوتا که در حمله انتحاری فرودگاه کابل افغانستان کشته شد به حالت نیمه‌افراشته در آمد. 

توییتر پل نلسون، ۲۷ اوت ۲۰۲۱

تیلور هوور مهناوی اهل یوتا ۳۱ ساله بود و جزو مسن‌ترین افراد کشته‌شده بود. پدرش دِرین هوور در فیس‌بوکش نوشت پسرش قهرمان بود.

او از پسرش خواسته بود «لطفا اگر فرصتی دست داد ما را از حال خودت باخبر کن.» و افزود: «کاری می‌کنم که سربلند شوید.»

© The Independent