ترامپ: بایدن «فهرست کشتار» را در اختیار طالبان گذاشت

جو بایدن در سخنرانی شب سه‌شنبه دوم شهریور گفت، شخصا از چنین فهرستی خبر ندارد ولی وجود آن را انکار نمی‌کند

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا - Brandon Bell / AFP

دونالد ترامپ به جمع منتقدانی پیوست که ادعا می‌کنند ارتش ایالات متحده فهرست اسامی آمریکایی‌ها و متحدان آمریکا را که در صدد ترک افغانستانند در اختیار طالبان گذاشته است. رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده در مصاحبه تلفنی با خبرگزاری فاکس نیوز گفت: «همینک فهرست اسامی آمریکایی‌ها را به طالبان می‌دهیم بنابراین می‌توان در زد، یقه‌شان را گرفت و بردشان...آنچه اکنون می‌بینیم فقط بدتر شدن اوضاع است، فقط هم در یک مسیر است.»

او افزود: «در سراسر جهان به چشم انسان‌های ابله به ما نگاه می‌کنند. ضعیفیم، رقت‌انگیزیم، هدایت ما به دست کسانی است که خودشان هم نمی‌دانند چه کار دارند می‌کنند.»

جو بایدن در سخنرانی شب سه‌شنبه، ۲ شهریور، گفت شخصا از چنین فهرستی خبر ندارد ولی وجود آن را انکار نمی‌کند.

پیش از این سخنان او نیز خبرگزاری پولیتیکو خبر داده بود مقام‌های ایالات متحده تایید کرده‌اند اسامی شهروندان آمریکا، دارندگان کارت سبز و متحدان افغانستانی را در اختیار طالبان گذاشته‌اند تا برای رسیدن به فرودگاه کابل به آن‌ها کمک کنند.

آقای ترامپ گفت دلش برای آمریکایی‌ها و متحدان افغانستانی که نامشان جزو این فهرست است «خیلی خیلی» می‌سوزد.

او گفت: «فکر می‌کنم در معرض خطر بزرگی قرار دارند... چه مترجمان چه آن‌های دیگر، همه به کشور ما بسیار وفادار بودند.»

این اقدام خشم نمایندگان مجلس و مقام‌های امنیتی ایالات متحده آمریکا را به همراه داشت، آن‌ها معتقدند که حکومت طالبان از این داده‌ها برای انتقام‌گیری از متحدان آمریکا استفاده خواهد کرد.

بنا به گزارش‌هایی طالبان به سراغ  منازل متحدان افغانستانی و از جمله مترجمانی رفته‌ است که به کشورهای غربی کمک می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری پولیتیکو به نقل از یک مقام امنیتی که نامش فاش نشده است، گزارش داد: «در واقع نام تمام آن‌ افغان‌ها را در فهرست کشتار قرار دادند.» این مقام همچنین افزود: «دهشتناک و زننده است، انسان احساس پلشتی می‌کند.»

این اقدام، بنا به آنچه که سه نفر از مقام‌های ایالات متحده و کنگره به رسانه‌ها گفته‌اند، به منظور «تسریع تخلیه ده‌ها هزار نفر از افغانستان» بعد از سقوط دولت این کشور و تصرف آن به دست طالبان، صورت گرفته است.

آقای بایدن در نشست مطبوعاتی روز پنجشنبه ۴ شهریور گفت: «مواردی وجود داشته که برای نمونه ارتش آمریکا با همتایان نظامی خود در گروه طالبان تماس گرفته و گفته‌ است برای مثال، اتوبوسی از مسیر فلان به همراه این تعداد مسافر می‌آید، که شامل این افراد نیز هست. از شما می‌خواهیم به اتوبوس مورد نظر اجازه عبور بدهید.»

دولت بایدن فهرستی از تمام افرادی در اختیار طالبان قرار داد که آن‌ها قصد کشتنشان را دارند

واقعا مشتی احمق‌اند.

-بریژیت گابریل ۲۷ اوت ۲۰۲۱ (۵ شهریور ۱۴۰۰)

او (بایدن) افزود: «بنابراین، بله مواردی مشابه این وجود داشته است. تا آن‌جا که من می‌دانم در این موارد شمار زیادی بوده‌اند و آن‌ها (طالبان) برایشان اجازه عبور صادر کرده‌اند.»

آقای بایدن در ادامه گفت: «نمی‌توانم با اطمینان بگویم که واقعا فهرستی از اسامی وجود داشته است. ممکن است وجود داشته باشد ولی من از چند و چون آن اطلاعی ندارم. نه اینکه وجود نداشته باشد؛ مثلا گفته‌اند این اسامی ۱۲ نفری است که دارند می‌آیند و بگذارید عبور کنند. احتمال چنین اتفاقی بسیار زیاد است.»

پس از سقوط کابل و در روزهای ابتدایی تخلیه، گروه هماهنگی متشکل از نیروهای نظامی و دیپلماتیک ایالات متحده مستقر در فرودگاه فهرستی از افرادی که ایالات متحده قصد خارج کردن آن‌ها را داشت به طالبان ارائه داد.

-برونو ماسِیز ۲۶ اوت ۲۰۲۱ (۴ شهریور ۱۴۰۰)

مقام‌های کاخ سفید از تحویل فهرست ادعایی دفاع کردند. به گفته آن‌ها دادن این فهرست به طالبان «بهترین راه برای حفظ امنیت آمریکایی‌ها و افغان‌ها و جلوگیری از شروع کشتار و تیراندازی بین جنگجویان طالبان و هزاران نیروی آمریکایی مستقر در فرودگاه بود».

اما پیتر میجر، نماینده جمهوری‌خواه مجلس، در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت: «از دشمن انگاشتن و کشتن طالبان داریم به سمت اطمینان به آن‌ها برای حفظ امنیت و هماهنگی با آن‌ها برای پیشبرد بدون مشکل مسائل حرکت می‌کنیم.»

او افزود: «این موضع‌گیری واقعا عجیب و باورنکردنی است.»

© The Independent