سازمان عفو بین‌الملل تمدید ضرب‌الاجل عملیات تخلیه را خواستار شد

این سازمان از کشورها خواسته است افرادی را که در معرض خطر جدی‌اند فورا از افغانستان خارج کند؛ زیرا هرآنچه جز آن، خیانتی نابخشودنی خواهد بود

طالبان سه روز پیش اعلام کرد که با تمدید ماموریت تخلیه کشورهای خارجی موافقت نمی‌کند-Ryan BROOKS / US AIR FORCE / AFP

سازمان عفو بین‌الملل از جامعه جهانی خواست تاریخ پایان ماموریت تخلیه افغانستان را تمدید کنند. این سازمان تاکید کرد که کشورهای حاضر در عملیات تخلیه باید هرچه زودتر با طالبان در این مورد به توافق برسند.

این سازمان اعلام کرده است که جان هزارها افغان در خطر است. از دید این سازمان، فعالان حقوق بشر، فعالان حقوق زنان، اقلیت‌های مذهبی و قومی، قضات، وکلای مدافع و روزنامه‌نگاران اقشار در خطر محسوب می‌شوند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز پنجشنبه، پیش از حمله‌های انتحاری فرودگاه کابل، اعلام کرده بود که عملیات تخلیه تا پنج روز آینده ادامه خواهد داشت. او پس از حمله‌‌های انتحاری از ادامه عملیات تخلیه سخن گفت اما تصریح نکرد که آیا مدت این عملیات تمدید خواهد شد یا نه.

چند کشور از جمله بریتانیا، دانمارک، سوئد و لهستان امروز اعلام کردند که کار تخلیه از جانب کشور آن‌ها رسما پایان یافته است و آنان تمامی شهروندانشان را از افغانستان خارج کرده‌اند اما آلمان اعلام کرده است که با طالبان در مورد تمدید ضرب‌الاجل تخلیه گفت‌گو خواهد کرد.

طالبان سه روز پیش اعلام کردند که با تمدید ماموریت تخلیه کشورهای خارجی موافقت نمی‌کنند.

سازمان عفو بین‌اللمل اعلام کرده است: «هر نوع تلاش برای خروج امن افغان‌هایی که در معرض حمله طالبان‌اند باید انجام شود و آن‌ها باید افغانستان را ترک کنند. ناکام ماندن آن‌ها (فعالان در معرض خطر) در خروج از افغانستان، خیانتی نابخشودنی خواهد بود.»

این سازمان می‌افزاید: «جامعه جهانی باید ضرب‌الاجل تخلیه را تمدید کند و زمینه خروج امن آن‌هایی را که می‌خواهند از افغانستان خارج شوند، فراهم کند. خروج امن یعنی زمینه مساعد را مهیا کنند تا افراد موردنظر به هواپیماها سوار شوند و ضرورت ویزا داشتن آن‌هایی را که در معرض خطر بیشتری‌اند، حذف کنند. این اقدام‌ها باید فورا انجام شود زیرا گزارش‌ها وجود دارد که آزار و اذیت، ربودن و قتل‌های هدفمند همچنان طالبان ادامه دارد.»

این سازمان به نهادهای حقوق بشری و سازمان ملل متحد هم توصیه می‌کند که سازوکاری برای مستند کردن جرائمی که این روزها در افغانستان جریان دارد، ایجاد کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان ملل متحد نیز از وقوع جرائم بشری در افغانستان در کنترل طالبان خبر می‌دهد. گزارش‌هایی ‌که به صورت غیررسمی به بعضی رسانه‌ها و نهادها می‌رسد، از تلاش خانه به خانه برای جست‌وجوی نیروهای امنیتی دولت سابق افغانستان خبر می‌دهد.

هفته گذشته شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد که طالبان برای برادر یک مترجم نیروهای آمریکایی که اکنون در ایالات متحده زندگی می‌کند، حکم اعدام صادر کرده است.

از سوی دیگر، این گروه از بسیاری از شهروندان در راه فرودگاه کابل بازجویی می‌کند. هفته پیش گزارش شد که ۱۵۰ شهروند هندی در راه فرودگاه ناپدید و پس از بازجویی رها شدند.

 در همین حال روز چهارشنبه ویدیویی از بدرفتاری اعضای طالبان با یک شهروند افغان-استرالیایی در شبکه‌های اجتماعی  منتشر شد که نشان می‌داد سر و صورت فرد خونین است و در ویدیو از رفتار طالبان شکایت می‌کند. این تصاویر ویدیویی با قاپیدن گوشی تلفن همراه مرد از سوی طالبان تار و پس از صدای شلیک قطع می‌شود. تاکنون از سرنوشت آن مرد خبری منتشر نشده است.

رسانه‌های افغانستان به شدت تحت نظارت طالبان‌اند و بدرفتاری‌های این گروه دررسانه‌‌ها پوشش داده نمی‌شود.

بر اساس گزارش‌ها، امنیت شهر کابل به شبکه حقانی سپرده شده است. این گروه در اجرای عملیات پیچیده بسیار مهارت دارد.

مردم کابل در تماس‌های مختلف روایت می‌کنند که گویی کابل به شهر مرده‌ها تبدیل شده است و هیچ کس در آن احساس امنیت نمی‌کند. آن‌ها می‌گویند که نمی‌دانند حتی یک ساعت بعد چه سرنوشتی در انتظارشان است.