خط هوایی کام‌ایر افغانستان هواپیماهای مسافربری خود را به ایران فرستاد

به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی ایران، تعدادی از هواپیماهای این شرکت بدون مسافر به فرودگاه‌های ایران پرواز کرده‌اند

هفته گذشته درپی هجوم مردم به فرودگاه بین‌المللی کابل تصاویری از افراد درحال بالا رفتن از هواپیماهای «کام ایر» منتشر شده بود- Wakil Kohsar / AFP

درپی به قدرت رسیدن گروه طالبان در افغانستان و نگرانی‌‌ها از وضعیت امنیتی در آن کشور، شرکت هواپیمایی خصوصی «کام ایر» افغانستان تعدادی از هواپیماهای مسافربری خود را به ایران فرستاده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی ایران روز پنج‌شنبه، چهارم شهریور ماه، ضمن تایید این خبر، گفت: «درپی افزایش درگیری ها و تنش در فرودگاه کابل، مالک شرکت هواپیمایی‌ِ خصوصی کام‌ایر افغانستان، خواستار انتقال تعدادی از هواپیماهای این شرکت به فرودگاه‌های ایران شد.»

هفته گذشته درپی هجوم مردم به فرودگاه بین‌المللی کابل با هدف تلاش برای خروج هوایی از آن کشور، تصاویری از افغان‌های مستاصل درحال بالا رفتن از هواپیماهای این خط هوایی منتشر شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ایران اعلام کرده که مجوز فرود برای پروازهای بدون مسافر شرکت هواپیمایی کام ایر در فرودگاه‌های ایران صادر شده است، اما درمورد تعداد این پروازها و هواپیماهای منتقل‌شده کام‌ایر به ایران اطلاع‌رسانی نکرده است.

زمری کامگار، تاجر و سرمایه‌دار افغان، شرکت هواپیمایی «کام ایر» را در سال ۲۰۰۳ میلادی تاسیس کرد. این خط هوایی با ناوگانی از ۱۲ هواپیمای مسافربری بوئینگ و ایرباس، براساس گزاراش‌ها سالانه حدود یک‌میلیون مسافر را با پروازهای خود جابه‌جا می‌کند.  

هواپیماهای «کام ایر» پیش‌تر در طول هفته از فرودگاه بین‌المللی حامد کرزای کابل به ۱۲ مقصد در داخل افغانستان و همچنین ترکیه، هند و کشورهای خلیج فارس و آسیای میانه، پرواز داشتند.

خبر ارسال هواپیماهای این خط هوایی به ایران، پیش از رخ دادن انفجارهای مرگبار روز پنجشنبه در نزدیکی فرودگاه کابل اعلام شده بود. در انفجارهای روز پنجشنبه ۹۰ نفر و ازجمله ۱۳ نظامی آمریکایی جان خود را از دست دادند و بیش از ۱۵۰ نفر زخمی شدند.