هواپیمای اوکراینی از کابل ربوده شد و به ایران رفت، تهران تکذیب کرد

ایران مدعی شد هواپیمای اوکراینی برای سوختگیری در فرودگاه مشهد فرود آمده است

تلاش اوکراین برای تخلیه شهروندانش موفقیت‌آمیز نبوده است، چراکه اوکراینی‌ها نتوانسته‌اند وارد فرودگاه کابل شوند - Ukrainian Presidential Press Office

 

وزارت امور خارجه اوکراین اعلام کرد یک فروند هواپیمای نظامی که برای خروج شهروندان این کشور به افغانستان اعزام شده بود، در کابل ربوده شد. یوگنی ینین، معاون وزیر امور خارجه اوکراین گفت که افراد ناشناس این هواپیما را به ایران منتقل کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تاس، معاون وزیر امور خارجه اوکراین گفت که این هواپیما روز یکشنبه (۲۲ اوت) ربوده شد و درحالی‌که انتظار می‌رفت که با شهروندان اوکراینی از کابل خارج شود، با گروهی از مسافران ناشناس به تهران رفت.

این گزارش می‌افزاید که تلاش اوکراین برای تخلیه شهروندانش موفقیت‌آمیز نبوده است، چراکه اوکراینی‌ها نتوانسته‌اند وارد فرودگاه کابل شوند.

یوگنی ینین، گفت که هواپیمارباها مسلح بوده‌اند اما درباره اینکه اوکراین برای بازگرداندن هواپیما و خروج شهروندان خود از افغانستان چه برنامه‌ای دارد، هیچ توضیحی نداد. او در عین حال تاکید کرد که وزارت امور خارجه اوکراین با مدیریت، دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه این کشور برای حل مشکل ربوده شدن هواپیما تلاش کرده‌اند.

در واکنش به این خبر، سازمان هواپیمایی کشوری ایران اعلام کرد: «موضوع ربایش هواپیمای اوکراینی از فرودگاه کابل و انتقال آن به ایران منتفی است.»

محمدحسن ذیبخش سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت که یک هواپیما به مقصد پایتخت اوکراین روز دوشنبه (یکم شهریور) در مشهد سوختگیری کرد و ساعتی بعد به حرکت خود به سمت مقصد ادامه داد و در ساعت ۲۱ و ۵۰ دقیقه در فرودگاه کی‌یف به زمین نشست.

ذیبخش با بیان اینکه در روزهای گذشته یک هواپیمای اوکراینی دیگر نیز در فرودگاه ارومیه برای سوختگیری فرود آمده بود، ادعا کرد که این هواپیما پس از سوختگیری به ترکیه رفت اما به دلیل صادر نشدن اجازه فرود در ترکیه به سمت فرودگاه تاشکند تغییر مسیر داد.

اوکراین روز یکشنبه به‌وسیله یک فروند هواپیمای نظامی دیگر نیز ۸۳ سرنشین را که ۳۱ نفر آنان اوکراینی بودند، از افغانستان خارج کرده بود. دفتر ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرده است که همچنان حدود ۱۰۰ شهروند این کشور در انتظار خروج از افغانستان هستند.

پس از اینکه نیروهای آمریکایی و متحدانش روند خروج از افغانستان را آغاز کردند، طالبان شروع به پیشروی در خاک این کشور کرد و در ۱۵ ماه اوت (۲۰۲۱) بدون درگیری نظامی وارد کابل شد و در عرض چند ساعت کنترل کامل شهر را بر دست گرفت. در حال حاضر، کشورهای غربی در تلاش‌اند که شهروندان و کارکنان سفارتخانه‌های خود را از کابل خارج کنند.