بایدن ساعاتی پس از حمله‌های مرگبار در کابل بر خروج از افغانستان تاکید کرد

حمله‌های روز پنجشنبه مرگبارترین روز برای نیروهای آمریکایی از سال ۲۰۱۱ بود

Drew Angerer / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس خبری پنجشنبه عصر به وقت واشینگتن که پس از وقوع انفجارهای تروریستی در کابل با ده‌ها کشته شامل ۱۲ تفنگدار آمریکایی (رویترز تعداد کشته‌های نیروهای آمریکایی را ۱۳ نفر اعلام کرده است) برگزار شد، گفت: «آمریکا انتظار این حمله تروریستی را داشت» و مسئولیت آنچه اتفاق افتاده را بر عهده می‌گیرد.

او در عین حال بر ادامه خروج نیروها و شهروندان آمریکایی از افغانستان تا نهم شهریورماه (۳۱ اوت) تاکید کرد و گفت «باید این ماموریت کامل شود.» رئیس‌جمهور آمریکا که به دلیل نحوه اجرای تصمیم خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و پیامدهای وخیم آن به شدت هدف انتقاد قرار دارد، تاکید کرد که اجازه نمی‌دهد تروریست‌ها آمریکا را منصرف کنند.

داعش مسئولیت حمله‌های مرگبار پنجشنبه در کابل را پذیرفته و طالبان ادعا کرده که این حمله‌ها را محکوم می‌کند. هرچند که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که حمله‌های تروریستی در افغانستان جدا از طالبان نیست و با قدرت گرفتن طالبان در افغانستان این کشور به کانون برنامه‌ریزی و انجام حمله‌های تروریستی در افغانستان و جهان تبدیل می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این حمله‌ها از سال ۲۰۱۱ که طالبان هلیکوپتر حامل نیروهای آمریکایی را هدف گرفتند و ۳۰ نفر از آنان کشته شدند تا کنون مرگبارترین روز را برای نیروهای آمریکایی در افغانستان رقم زده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا کشته شدن نیروهای آمریکایی را خط قرمز دولتش اعلام کرده بود و در واکنش به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی در عراق در حمله راکتی گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران، فرمان حذف قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس را صادر کرد. ترامپ مدت کوتاهی پس از حمله‌های تروریستی روز پنجشنبه در افغانستان در بیانیه‌ای گفت: «نباید اجازه می‌دادیم که چنین اتفاقی بیفتد و همین اندوه ما را عمیق‌تر و درک آن را دشوار‌تر می‌کند.» ترامپ پیش‌تر هم گفته بود، «در حالی که بایدن در تعطیلات بود، افغانستان به سوی جهنم می‌رفت.»

بایدن درباره کشته شدن نیروهای آمریکایی در افغانستان گفت که خشمگین و دلشکسته است و آمریکا می‌داند مسئول این حمله‌ها کیست. بایدن گفت که آمریکا آنها را پیدا می‌کند و مجازاتشان خواهد کرد. او گفت برنامه‌هایی برای هدف قراردادن داعش شاخه خراسان انجام شده است. بایدن و مقامات دولت ادعا کرده بودند که گروه افراطی طالبان درباره دسترسی نیروهای آمریکایی به فرودگاه کابل و کمک به خروج امن شهروندان خارجی از افغانستان با آنها همکاری می‌کند.

بایدن در ادامه گفت که نباید جان آمریکایی‌ها را فدا کرد تا در افغانستان یک نظام دمکراتیک ایجاد شود و گفت که افغانستان همواره یک کشور «قبیله‌ای بوده، نه یک کشور واحد». او در عین حال اعزام نیروهای بیشتر برای کمک به روند تخلیه آمریکایی‌ها از افغانستان را رد نکرد و گفت «کسی به طالبان اعتماد نکرده است.»

انفجارها و تیراندازی‌های روز پنجشنبه ده‌ها کشته و زخمی در بین غیرنظامیان برجای گذاشت، برخی گزارش‌ها تعداد غیرنظامیان کشته شده را ۶۰ نفر و برخی منابع خبری بیش از ۹۰ نفر اعلام کرده‌اند. سنتکام می‌گوید ۱۲ آمریکایی کشته و ۱۵ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. آمریکا و متحدانش ساعاتی قبل از این حمله‌ها در مورد وقوع آن هشدار داده و از شهروندان خود خواسته بودند محوطه اطراف فرودگاه حامد کرزی در میدان هوایی کابل را ترک کنند. در روزهای اخیر جمعیت قابل توجهی از مردم به امید فرار از کابوس بازگشت طالبان در خارج از فرودگاه کابل جمع شده بودند.

طالبان از یکشنبه هفته گذشته همزمان با تاکید بایدن بر خروج نیروهای آمریکایی تا پایان ماه جاری میلادی، کابل را تصرف کرده و می‌خواهد امارت اسلامی تشکیل دهد.