حذف رشته نمایش از هنرستان سوره دختران

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر جدید ارشاد، هنرهای نمایشی را به «ترویج فساد» و «نشان دادن تصویر مثبت از زن بی‌حیا» متهم کرده بود

مخالفان حذف رشته نمایش از هنرستان سوره در شبکه‌های اجتماعی از دستور جدید رئیس حوزه هنری انتقاد کردند-ATTA KENARE / AFP

به دستور رئیس حوزه هنری، ثبت‌نام دختران دانش‌آموز در رشته نمایش هنرستان سوره ممنوع شد.

هنرستان سوره زیرمجموعه حوزه هنری وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است که دانش‌آموزان علاقه‌مند به رشته‌های هنری مثل گرافیک، نمایش، انیمیشن و موسیقی می‌توانند آنجا تحصیل کنند اما به دستور محمدمهدی دادمان، ثبت‌نام دختران در رشته نمایش این هنرستان‌ها برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ ممنوع اعلام است.

پیش از این محمدمهدی اسماعیلی، وزیر جدید ارشاد، هنرهای نمایشی را به «ترویج فساد» و «نشان دادن تصویر مثبت از زن بی‌حیا» متهم کرده بود.
مخالفان حذف رشته نمایش از هنرستان سوره در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «هنرستان سوره» از دستور جدید رئیس حوزه هنری انتقاد کردند و در نامه‌ای سرگشاده خطاب به محمدمهدی دادمان از او خواستند ضربه محروم شدن از تحصیل در رشته اصیل نمایش را بر روح استعدادهای آینده که از ساختمان هنرستان سوره بیرون می‌آیند، وارد نکند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امضاکنندگان این نامه حذف رشته نمایش از هنرستان سوره را به معنای «پایمال شدن» زحمات ۲۰ ساله معلمان باسواد دانستند و این تصمیم را «آغازی برای نابودی نمایش از دانشگاه‌ها و در آینده‌ای نه چندان دور، حذف کلی آن از عرصه هنر کشور» توصیف کردند.

اشکان خطیبی هنرمند تئاتر و سینما در همین زمینه در توییتر نوشت: «به درخواست یا دستور حوزه هنری، رشته‌ نمایش از هنرستان‌های سوره حذف شده است. احتمالا به خودشان گفتند این بار در نطفه خفه‌‌اش می‌کنیم.

بنفشه جمالی، روزنامه‌نگار، در واکنش به این خبر توییت کرد: «زیبا نیست دختر باشی و در قرن ۲۱ نتوانی تئاتر بخوانی؟»
میلاد بهشتی، عکاس هنرهای نمایشی و تئاتر، نیز در یک پست اینستاگرامی با اشاره‌ به مکان هنرستان سوره که در خیابان خوشبختی تهران واقع است، نوشت: «واقعا حیف است که انتهای بن‌بست خوشبختی تئاتر نباشد. امیدوارم که این تصمیم هیچ‌وقت عملی نشود.»

بیشتر از تئاتر و رقص